WHAT DID CHANNEL 4 DO FOR US?

REASSESSING THE EARLY YEARS
John Ellis 
It is difficult now even to conceive of the broadcasting environment in which Channel 4 was created. This is itself a mark of the channel's success. It was created in 1982 to challenge the then prevalent beliefs about impartiality, balance and universality of address in broadcasting. It did so through a guerrilla war with the regulatory body ITC which had the right to vet programmes before transmission. Channel 4 won this war, and enabled broadcasting in Britain to develop a greater degree of diversity and risk-taking. In doing so, Channel 4 worked itself out of a job, and it has since struggled to find a role that matches its initial impetus. This is especially so as many of the processes set in train in 1982 did not work out quite how many pioneers had hoped.
Channel 4 was the result of a specific confluence of interests in a time of fundamental change in British society. The left and even some of the centre of British politics had profoundly lost their way. The 1970s had been characterised by a series of national-level conflicts between unions, management and government. Successive Labour governments had failed to produce a new social democratic settlement between organised labour and employers. Trade unions had increased their power but seemed unable to use it in constructive ways, preferring instead to promote purely sectional interests. A corporatist solution to the conflict between unions and management was widely canvassed, using the then success of the German model as an example which crucially involved an element of worker management of enterprises. However it proved impossible to engineer such a solution and James Callaghan’s Labour government fell in 1979 after a series of bitter public sector strikes which the Conservative opposition dubbed ‘the winter of discontent’. 

Margaret Thatcher’s election victory had brought a new market oriented Conservative party to power with the aim of curbing the power of the unions. This government remained uncertain in its ideological stance until its success in the Falklands conflict in June 1982 (just before Channel 4’s launch). Before this turning point, Margaret Thatcher was by no means in control of her party, having to conciliate various factions. Immediately after its election victory, the Thatcher government presided over a deep recession which was the result of its monetarist attempts to reduce inflation from its unsustainable 1979 annual level of 27%. This recession can now been seen as part of a particularly brutal process of restructuring the British economy. At the time, however, it was causing deep unease even with the conservative party as it was bankrupting efficient exporting companies along with those that had problems. The recession was deeper than was either expected or needed, and Thatcher’s very future as prime minister was in doubt until the Falklands victory. 
The moment that led up to the launch of Channel 4 was one of deep uncertainty and anxiety. Three million people were unemployed as a result of the recession and its devastation of industry (the labour party estimated that it was more like 4 million). Sporadic riots broke out between the black community and police in several cities following the two days of unrest in Brixton in April 1981. Later in 1981 the Greenham Common women’s peace camp was established, protesting at the locating of a new generation of US nuclear missiles in the UK, aimed at the traditional cold war enemy of the USSR. The general feeling of anxiety was intensified by the increase of IRA bombing activity in the UK mainland. In July 1982, two IRA bomb attacks on soldiers in London's royal parks killed 11 people and wounded 50. Later, in October 1984 a bomb was detonated at the conservative party conference hotel in Brighton, and Margaret Thatcher narrowly escaped death. The public mood at Channel 4’s launch, therefore, was anything but upbeat.
The forces that had brought Channel 4 into existence, however, belonged to a slightly earlier and more optimistic period of British politics and social development. The weakness of the right wing in the early days of the Thatcher government allowed these forces to complete their work of creating a new kind of television under the patrician sponsorship of the home secretary William Whitelaw. The impetus came from a liberal/left consensus, powered by a substantial feeling of frustration among existing programme-makers. Many within BBC and ITV felt unable to make the kinds of programmes they wanted to because of the existing constraints of balance, objectivity and universality of address. Alongside them was a powerful industrial lobby which sought to expand the range of TV channels from the existing three (BBC1, BBC2 and ITV), because there was clearly a demand for more TV and for more advertising space on TV. The resulting compromise between the two forces was Channel 4, an adventurous channel that financed itself from advertising, albeit with the financial underwriting of ITV for its initial years.

The people around Channel 4, from would-be programme-makers to political policy-makers, intended this new channel to be a challenge to the existing broadcasting duopoly. It was to source its programmes (or at least half of them) from a new breed of producers working as independents. This would challenge the vertically integrated structure of BBC and ITV. The various groups involved in formulating the new channel hoped that its programming would address some of the issues of social divergence that was seen as opening up in British society. Channel 4 was based on the idea that significant minorities existed in society who were not well served by the existing broadcasting set-up. The idea of ‘minorities’ was a convenient rhetoric which could unite two divergent sets of beliefs about the development of British society. One held that immigration and other social developments had produced a society that was far more heterogenous than that of the 1950s, and that relatively cohesive minority groups had emerged who were in danger of being marginalised. The other belief was more economic. It held that consumer society was developing away from mass market practices towards ever greater segmentation and a diversity of tastes. In addition, the programme-makers were interested in a channel that would be shocking and outrageous, offering opinionated and experimental programming. Indeed, the idea of “experiment and innovation in the form and content of programmes” was written into the Broadcasting Act 1980 that enabled Channel 4.
The television environment, and indeed the wider communications environment, was very different from that of Channel 4’s 25 anniversary in 2007. There were no widely available mobile telephones, and supply of fixed landlines from the monopoly supplier British Telecom was restricted. Independent production companies setting up in London’s Soho district during 1982 were quoted a waiting time of three months for a phone line. The fax machine, now an outdated technology, was still to appear, so the streets (and pavements) of London were full of motorcycle document couriers carrying paper urgent documents. International communication still took place through the telex network, which remained the case through into the 1990s when dealing with companies in Africa. The small business PC was still in the future, arriving in the mid-1980s at a cost of around £8000.
Television production technology was still resolutely analogue. Graphics were just that: drawn or printed pictures which were put under a caption camera. On-line edit suites would provide a caption generator with a series of typefaces and the ability to provide various forms of crawling or rolling lines of type for end titles. Mixers developed from those used in live broadcasting were able to combine images in a number of divided screen or overlap designs. The ability to spin pictures in three dimensions was the startling innovation of the mid-1980s. The creation of complex video effects, though possible, was limited by two factors: the time it took, and the problem of tape generations. In the analogue environment, any editing meant copying of information from one tape to another, and any process of copying brought with it a subtle degradation of image quality. After three generations of copying, this degradation began to be noticeable on the screen. 

Broadcast standard videotape in 1982 was still the one-inch helical scan format. It was called “one inch” because the tape was one inch wide. It came wound onto an open reel as it was too heavy for a cassette format. A one-hour tape in its plastic case was only just light enough to carry around. Location shooting with one inch was possible but involved a tape operator as well as a camera-person as cameras and recorders were separate machines. This was not a format for hand-held work. Editing meant playing out the selected material from one of these one inch reels of tape to copy it onto the master tape. The edit control computer could provide an accuracy within about four frames. Most edit suites had three machines for playing in footage, but the real restriction was that a change of tape required spooling back the old tape, threading in the new one and checking its colour balance, every single time. This continued until the Betacam cassette system arrived; or if the sub-broadcast Hi-Band U-Matic system could be used by special negotiation with the broadcast engineers of the TV channel. Preparation for online editing was still a matter of choosing shots from VHS on paper, as VHS offline edit systems had not quite arrived. Offline U-Matic editing was the only alternative, and it was both costly and slow. It is hardly surprising, then, that the early Channel 4 programmes tended to be made on film or using multi-camera OB systems. In all, the prevailing technologies favoured a leisurely rate of editing and a simple visual style. It was particularly difficult to edit sound outside a film-based environment. All of this combined to make programmes that seem rather less than incisive now, and even at the time some seemed quite pedestrian and serious.    

The television environment using this technology was also different. This was still the age of scarcity, with the production and broadcast of programmes controlled by a professional elite working within vertically integrated and regulated companies. In 1982, the UK still had no breakfast TV of any description (this came in 1983); daytime schedules were dominated by TV for schools; and TV closed down habitually before midnight in order to avoid huge payments to broadcast technicians. There was no satellite or cable TV, simply three terrestrial channels. Even domestic VHS recording was still a novelty for many as it was just shedding its image as a technology for hopeless TV addicts (for which, read ‘feckless working class’). The broadcasting values of this age of scarcity were those of universality. Programmes should be intelligible for all and every viewer, even if they were not particularly interested. All the output of the three channels was pre-vetted to ensure that it did not offend against the prevailing regulations. The BBC undertook its own vetting through internal editorial processes. ITV was regulated by the Independent Broadcasting Authority, which had the right to demand to see programmes before transmission, and to order that they not be broadcast if it judged them in breach of the regulations. Channel 4 was to be regulated by the IBA as well. Canny managers within ITV would alert the IBA to possible problems with programmes and would sometimes bring IBA representatives into the cutting rooms to ensure that programmes were acceptable. For Channel 4, this would be less of an option. The regulations concerned both the possibility of offence (taste and decency), and objectivity. Programmes had to be balanced in their coverage of issues, and to be particularly objective in relation to political matters. It was becoming increasingly difficult for broadcasters to occupy such an unbiased position through the political turmoil of the late 1970s. As Alan Protheroe, the assistant Director General of the BBC put it:

“It is not unknown … that a single item in a news broadcast or current affairs programme attracts directly contradictory accusations of bias. Traditionally the BBC has felt a certain sense of security in this situation, saying that if it is criticised equally from both ends of the spectrum, then it must be occupying the proper ground. Such complacency no longer serves as a defence in a society which is increasingly complex, and in a society where a number of professional critics from sociologists to politicians tend to blame the messenger for the direction of the message” (Broadcast 7/10/1983)

The “professional sociologists” who has criticised the BBC were clearly, for contemporary readers, the Glasgow Media Group, whose book More Bad News (RKP, London,1980) had provoked an uproar in the TV industry and in particular at the 1981 Edinburgh Television Festival. The book provided a fundamental challenge to the practices of ‘balance’ in broadcasting. It described the hurried decisions taken in TV newsrooms, and allied this to a systematic statistical breakdown of unconscious bias in news coverage. Other criticism had come from John Birt and Peter Jay in 1975, arguing that the then construction of news and current affairs had a “bias against understanding” as it prevented sufficient editorial analysis from which understanding would result. 
The more intelligent regulators had already realised that some form of relaxation of habitual practices was in order. David Glencross wrote on becoming Director of Television at the IBA in 1983: 

“What impartiality means, or should mean above all, is fairness, an absence of editorial line. Impartiality […] does not insist on equal time, nor on some precise mathematical balance, though there are times when impartiality is best achieved by this kind of equality.” (Guardian 14/10/1983)
This is a typical Glencross formulation, allowing a modicum of loosening yet warning of the problems of taking it too far. Glencross was open to Channel 4’s pressure for change and tended to judge each case on its own merits. His role as regulator was one crucial, and rarely acknowledged, contribution to Channel 4’s success in overturning many of the key practices of ‘balanced’ television. He went on to outline how things were working in 1983:

“Channel Four has quite properly and with the IBA’s support, opened its door to a great deal of strong opinion, sometimes raw and unformed. That is part of the Channel’s brief for innovation and distinctiveness. Due impartiality has been interpreted in a most liberal fashion […] But there was no “balance” for example to Jeremy Seabrook’s series on the Labour movement, What Went Wrong. There was no “balance” to Claret and Chips, the four documentaries on the birth of the SDP […]  

Glencross’s relative liberality can be measured by the more intemperate reactions of some senior broadcasters. Aubrey Singer, the Managing Director of TV at the BBC had already attacked Channel 4 for having broken with established broadcasting practices:  
 “Channel 4’s independent commissioning policy in the public affairs and documentary areas – a plethora of cheap, politically slanted programmes – makes a mockery of the idea of balance, and, because it is one-sided, the idea of alternative programmes. Taken as a whole its output debases the carefully placed and balanced output of the other networks” (speech reported Television Weekly 2-8/ 2/1983)

Singer’s words demonstrate the sense of outrage and disruption caused by the arrival of Channel 4. Channel 4 was intended to disrupt the existing arrangements of broadcasting, but it emerged into a complicated social environment which made that task far more difficult as well as more urgent. British society was both diversified and profoundly divided, yet had a broadcasting system which based its coverage of that society on the principles of impartiality and balance. This was not least because of the scarcity of television as a resource, despite its centrality in everyday life and political discourse. The production of television broadcasting was still an elite activity, undertaken exclusively by vertically integrated companies: the BBC and the regional partners in ITV. Pressure from within broadcasting had produced a demand for a more liberal regime which would enable a more diverse range of voices to be heard, for the richness of everyday activities to be recognised and catered for. In the difficult political circumstances of the early 1980s, this translated into a general and successful attempt to relax the rules and practices governing television content. Many independent producers working for Channel 4 shared some if not all of a set of broad aspirations: to challenge the political restrictions on broadcasting; to change who made programmes and how they made them; to change how programmes looked and sounded and how they conceived of and addressed their audiences. As the decade progressed, this idealistic tendency was to encounter, in a ragged and confused way, an altogether different trend towards liberalisation: that which came in the wake of the increasingly confident Thatcher government.
In the early 1980s, the prevailing practices of broadcasting combined the formal rules of balance and impartiality with a set of more informal working practices. Broadcasting, according to many in senior management, should produce programmes which were broad in their address. They should be intelligible to the generality of the citizenry, making minimal assumptions of prior knowledge and should seek to engage rather than assume commitment. This made it difficult to address minority interests directly, be they those of gourmets or of the politically committed left. In a period where marketing was beginning to conceive of market segmentation as a key tool, the increasing diversity and specialisation of consumer tastes and preferences was becoming more evident. Channel 4 had significant and early success in addressing lifestyle interests, virtually inventing the specialist lifestyle programme and reinventing consumer advocacy on television. Recent criticism of Channel 4 as a channel whose mid-evening schedule is dominated by lifestyle shows tends to forget that this has been “part of the mix” since the very early days (though never as dominant as 2004-7).  Consumer series were initiated under the banner of education, with For What its Worth (general consumer issues) and  Well Being (health) as considerable early successes. Both managed to combine an easy, universalist presentational style with, at times, relatively challenging and arcane content. The Wine Programme was presented by wine expert Jancis Robinson, and successfully introduced an oenological vulgate into popular discourse, making it easy to talk about the relatively unfamiliar topic of wine. Documentary series like Design Matters (1983) and Pottery Ladies (1985) provided an in-depth examination of some surprising topics, whilst Kaffe Fassett’s ‘Glorious Colour’ (1986) made knitting into an exciting designerly occupation. Property programmes began with A Cottage in the Country and  A Kind of Living, both first shown in 1983. Hostile journalism at the time tended to ignore these substantial innovations, preferring instead to take unfair cheap shots at a single documentary, Quilts in Women’s Lives (1983), judging it on title rather than its merits.
The development of specialist lifestyle programming was an early success for Channel 4 in giving voice to more specialised interests. However, it proved far more difficult to find ways of achieving other aspirations to produce innovatory broadcasting. Two examples from the first months of broadcasting show the scale of the problems which producers were meeting: Whatever You Want and The Friday Alternative. Whatever You Want is described by Maggie Brown as “a mouthy, opinionated magazine in the format that came to be known as access television […] hosted by Keith Allen from a bunker called the Zig Zag Club” (Brown 2007 p.64). Commissioned by Mike Bolland as part of his ‘youth’ brief, it was cancelled in the spring of 1983, with Bolland commenting, according to the minutes of an internal meeting:
“ultimately this programme is inconsistent, badly shaped and underscripted and cannot hold a regular audience. The producer and research team were ill-prepared for leaving institutional broadcasting. The programme looks like it comes from a garage underneath County Hall and just isn’t good enough. I am increasingly convinced that this sort of magazine mix is not what young people want to see in 1983” (Brown 2007 p.69-70).
Bolland’s replacement for Whatever You Want was The Tube, which was extraordinarily successful, concentrating on presenting cutting edge music. Its success as a music-based programme has obscured the bold, eclectic aspirations of Whatever You Want, whose undoubted failure shows the problems that Channel 4 faced in trying to innovate. The New Year programme (shown on 3 January 1983) vividly demonstrates both the ambitions of the programme and why it was likely to fail. Billed in the TV Times as “the usual new year rubbish, in fact”, it was staged as a live studio party event with invited guests, many seen enjoying cans of Harp and Carlsberg lager. Some taped inserts are cut in. These include a critical interview by Keith Allen with Shirley Williams, founder of the newly-formed centrist party SDP, under a Christmas tree. He rattled her by accusing her of a lack of empathy with unemployed youth. Allen also hosted a live discussion between three young politicians, a forgotten Tory, Sue Slipman (then in the SDP phase of her political career) and the “unofficial Labour candidate for Bermondsey” Peter Tatchell. The guests at the studio party included ‘George Michael of Wham’, Julien Temple, Marianne Faithfull (missing a front tooth), Boy George in full regalia and a mass of other guests sitting at tables. Two bands played a single number each, and the hour-long programme ended with an ‘entertainment’ based on the pagan ritual of new year sacrifice. There were a number of staged conversations about the past year, raising topics from latest films like ET to the Beverley Hills diet and the then new campaigns to ban lead in petrol and set up bottle banks for recycling. The magazine format was eclectic in the extreme, bringing together conventional and non-parliamentary left politics, mainstream popular culture and alternative lifestyles. 
Such a mixture was unprecedented on British television, as politics tended to be corralled into programmes of its own. When European TV has taken on such a mixture, it has tended to stay within the mainstream and even then has needed a presenter to formidable talent to hold to mixture together. Instead, this format corralled Keith Allen (an unpredictable presenter, to say the least) into focussed segments, leaving the studio presentation to Keith Allen’s female co-presenter and a guest: the actor David Rappaport fresh from his role in the film Time Bandits and the ITV children’s series Tiswas. Rappaport’s unenviable task turned out to be that of a roving interviewer, trying to engage the studio guests in conversation. Collectively they provide a bravura display of inarticulacy and posing which at the time was just embarrassing, provoking responses like that of Mike Bolland, the commissioning editor. 
In retrospect, however, this is a good example of the sheer difficulties of breaking with the conventions of television speech. Some, like Boy George, affect an inverse snobbery. When asked “Did you meet anyone interesting in 1982?” he replies “Yes, and none of them are here”. An anonymous young woman refuses to talk at all, turning her back to the camera, an odd response from someone who has volunteered to come to a live TV show. The dreadlocked poet Michael Smith responds in a zombie-like monotone, wishing eventually for world peace. In desperation, Rappaport turns to the cameraman and asks what he wishes for in 1983, getting the response “to enjoy making programmes like this much more than I do” whereupon there is an abrupt cut to a commercial break. Presenters and guests alike are uncertain about how to speak and who they might be speaking to. Guests are uncertain whether they should enter into a dialogue with Rappaport or to try to make speeches to camera. Several defiantly use forms of speech and references that they obviously know to be incomprehensible outside their peer group. Both guests and presenters are uncertain whether the viewing audience is ‘one of us’ or a hostile other. They are uncertain about what they can take for granted in terms of what viewers might know or believe. In this context, comedy can often misfire and even becomes impossible. In this context, the gesture of turning away from the camera becomes emblematic of the impossibility of the whole endeavour. Individuals remain sealed within their own discourses, aware only of the probability of a hostile response if they try to communicate beyond their circle. Such was the situation of many to the left of British politics at that time, unable to articulate much beyond a profound pessimism and sense of rejection.         
A more successful failure to change the forms of address of television can be found in The Friday Alternative. Maggie Brown’s description summarises its general reputation:
“From the very first show […] it raised hackles in powerful places. It was uneven, reckless and immature and was prone to leaving out inconvenient bits or an argument. But it also ran items unlike anything else on television” (Brown 2007 p.87)

It was scheduled in a meaningful way, from 7.30 to 8.00 on a Friday, taking up half of the slot occupied on other weekdays by Channel 4 news. This gave particular significance to its title. It was explicitly an alternative to ITN’s view of the world, and ITN responded by refusing to sell it any of its news footage, a boycott to which Channel 4 turned an institutional blind eye. The Friday Alternative’s politics were more complex than Brown allows in her verdict that it was “the most radical of news programmes with such a left-leaning agenda that it triggered immediate special monitoring by the Regulator” (Brown 2007 p.63). The Friday Alternative was a programme put together by young journalists like Steve Hewlett (later editor of Panorama), David Graham, a disaffected Panorama producer, and Anna Coote, previously the deputy editor of the New Statesman. Some on the team espoused radical rather than left-ish values, those of the critical journalist rather than the political vanguard. So from the outset the series had a distinctly populist tendency, underpinned by the recruitment of viewers’ groups around the country. These groups, conceived in the form of what are now called ‘focus groups’, were intended to feed into the editorial process. One group in particular was keen that there should be a programme arguing for the reintroduction of hanging as a punishment for murder. Such an item was produced, despite the protests of many in the production team.
From the outset, the Friday Alternative looked and sounded different. Peter Donebauer, who had previously produced video art, often working with musicians, created an ingenious computer-graphic based format when all around were still using the paper and print basis of analogue TV graphics. Based on rapidly alternating green, red and black horizontal stripes and simple lettering, it provided the programme not only with a distinctive look but also with a means of dispensing entirely with on-screen presenters. Instead, the visual presentation used slogan-words, text appearing letter-by-letter or (hand-drawn) cartoons. A good example of the programme is an item from 21 January 1983. The programme had obtained a recording of a conversation between the BBC and Margaret Thatcher’s press office, made by a radio amateur. It was an argument between the press secretary Bernard Ingham and Alan Protheroe, the assistant Director General of the BBC, whose views on balance are quoted above. The BBC had been tipped off by Ingham’s office that Thatcher was about to make a secret visit to the Falklands, so that the BBC would be sure to keep a crew there. The BBC got the footage but wanted to run it as an exclusive. In the phone call, Ingham insists that it should be ‘pooled’ (or shared) with ITV. Of particular significance was the tenor of the conversation, with Protheroe’s elegantly weighed formulations being brushed aside by the altogether more robust Ingham. The subject matter was less important than the style, showing the shifting nature of power and the disruptive radicalism of the Thatcher government as it realised that it could intimidate an organisation like the BBC. The item ends with Ingham’s crowing phone call to Thatcher: “We won!”. The presentation is stark, consisting of alternating stills of Igham and Protheroe with words spelled out in captions below as the recording is full of static. 
The item, one of three in the half-hour programme, presents its evidence in the form of an unfolding narrative from which it then draws the conclusion that the government got maxiumum coverage by pressurising the BBC, and that “the BBC fought very hard against it, but lost”. There is no attempt to obtain comments from any of the participants or their organisations, a procedure often associated with attempts to avoid bias. This was no routine rant about the government or the establishment but rather a demonstration of the growing fissures within the British power structure. The item was technically in breach of the Wireless Telegraphy Act, but was cleared for broadcast by Channel 4 as it was in the public interest. The chair of the IBA received some Home Office pressure to prevent the programme, but resisted (Brown 2007 p87). This one item demonstrates how The Friday Alternative opened the way for several of the television innovations of the later 1980s and 1990s. It shows that instant history is possible, a potential opened up by later series made by Norma Percy and the Brook Lapping company, including The Thatcher Factor (1991) and The Death of Yugoslavia (1995). It also demonstrated the intrinsic interest of ‘inside the media’ programmes, and of a more disputatious attitude to current affairs driven by the revelation of the harsh nature of negotiations between the powerful.  
Both The Friday Alternative and Whatever You Want were made in a new way, by independent companies. Both programmes involved established professionals, but with different results. The Friday Alternative was a calculated piece of extremism, providing an ‘oppositional’ stance that sometimes suffered from similar problems of address as Whatever You Want. But it made a virtue from its low budget limitations and lack of news footage by creating a distinctive look. The producers of Whatever You Want proved unable to reconstruct the necessary infrastructure for a live studio programme, which requires a large number of people to prepare guests and ensure that they are aware of what is required of them. The two companies involved, Diverse Productions and RPM Productions show the potentials and problems of the newly invented form of independent production. Both broke down the traditional hierarchies of production administration (though not of shooting as is evident from the acid comment of Whatever You Want’s cameraman). Both were companies formed to make a particular programme, with RPM dissolving with the termination of the contract and Diverse undertaking a painful evolution to produce its next commission, the more orthodox current affairs series Diverse Reports. 

Independent producers formed limited companies to trade, but in the overwhelming majority of cases they had just one customer, Channel 4. The standard contract for Channel 4 work was a cost-plus arrangement in which the actual costs of production were minutely inspected by Channel 4 production accountants and a standard percentage ‘fee’ was calculated on the basis of the agreed total.  In 1982, many individual independent producers had a feeling that they were involved in a common cultural project to create a new kind of television, what all about them referred to as “The Channel”. Channel 4 began to insist on a distanced business relationship in order to preserve some degree of editorial freedom to commission, especially as in the early years there was a culture of permanent revolution in commissioning and decommissioning rather than one of extending the contracts of successful programmes as elsewhere in TV. As the 1980s progressed it became clear that if production companies were to grow larger or even to have access to other broadcasters, then producers would have to lobby for access to BBC and ITV. This, in the form of a 25% quota, was introduced in the Broadcasting Act of 1990. The ideology of ‘independence’ formed a successful alliance with free market ideas in order to make this happen.
By that time, many other changes had taken place in television. Broadcasting had become offer-lead rather than demand-lead as competition increased and Sky’s direct broadcast satellite service was launched (see Ellis 2000 pp.148-161). Attempts to research and define the audiences for particular programmes became common. As a result, editorial interventions by Channel 4 commissioning editors into the substance of programming became more routine. To many of the producers who had worked in the early phase of ‘The Channel’, it seemed that they had more independence but less freedom. The independent production sector had become increasingly professionalised and difficult to enter. There was pressure even from within Channel 4 to rationalise 700 to 800 companies into a few large groups. This increasingly began to happen so that by the end of the 1990s, independent production had become a sector of large companies supplying a wide range of broadcasters with a diversity of programme products. By that time also, Channel 4 had become a channel largely devoted to the 16-34 audience segment, about to launch Michael Jackson’s risky strategy of investment in paid-for digital channels.

By the 1990s, Channel 4 had become part of a new broadcasting environment, which it had been crucial in setting up. The cases of Whatever You Want and Friday Alternative show quite how difficult that process was. Broadcasting eventually became more diverse and adventurous in its approaches to many subjects. The pre-vetting of programmes disappeared with the 1990 Act. Balance and the universality of address had given way to a looser regime which still valued fairness and accessibility but not at the cost of preventing the expression of opinion. Yet Channel 4 failed to adapt as radically as it had forced the independent sector to adapt. After the large-scale losses of the Film Four and other paid-for ventures initiated by Michael Jackson, Channel 4 has existed in an uneasy double existence, dependent on Big Brother for ten percent of its income and overly identified with upmarket lifestyle programming. The Channel 4 of 2008 is uncertain whether its future lies as a public service organisation to stand alongside the BBC, or as a commercial organisation with an edgy but upmarket image. Channel 4 gave this new broadcasting environment to us, but has found no new role for itself.    
Brown, Maggie (2007) A Licence to be Different: The story of Channel 4, BFI, London

Ellis, John (2000) Seeing Things: Television in the Age of Uncertainty, IB Tauris, London

· (2007) TV FAQ: Uncommon Answers to Common Questions About TV, IB Tauris, London

Glasgow Media Group (1980) More Bad News, Routledge & Kegan Paul, London Programme information from: BUFVC TVTiP: http://tvtip.bufvc.ac.uk/
Press clippings from IBA files, British Film Institute library

