
This is the pre-publication version of an article to be published in Geopolitics (accepted 5 
November 2017). Please cite the published version. This version is for private research and 

study; it must not be distributed further. 

The mass media and Russia’s ‘sphere of interests’: 

Mechanisms of regional hegemony in Belarus and Ukraine 

Joanna Szostek 

Royal Holloway University 

ABSTRACT: As conduits for ideas, values and geographical knowledge, the mass media 

contribute to the construction of regional order. Moscow-based media organisations with 

audiences in post-Soviet republics have been described as ‘soft power tools’ or ‘information 

weapons’ which aid the Russian state in its pursuit of regional dominance. However, a heavy 

focus on the agency of the Russian state obscures the important role that local actors and their 

motives often play in delivering Russian media content to large audiences in neighbouring 

countries. This article examines several major news providers which export content from 

Russia to Belarus and Ukraine, reaching large audiences thanks to partnerships that serve 

particular local interests and accommodate some local sensitivities. These news providers 

resemble mechanisms of neo-Gramscian regional hegemony, where actors in the ‘periphery’ 

are involved in perpetuating norms from the ‘centre’. The article argues that Russia’s political 

leadership, despite promoting consensual hegemony as its preferred regional order, has in fact 

undermined the type of media mechanisms that might have helped to sustain such an order. 

As the Russian state has projected narratives without regard for negative local reactions, it has 

made itself more reliant on coercive means to secure its declared ‘sphere of interests’ across 

formerly Soviet territory. 

 



 2  

In November 2013, former Ukrainian president Viktor Yushchenko issued a strongly-

worded plea for Europe to help his country ‘escape’ from Russia’s orbit. Moscow is 

ready to use ‘whatever means to maintain a sphere of influence’, he wrote in the 

Financial Times, and Ukraine risked receding into ‘a secondary state-like formation’ if 

Russia succeeded in its geopolitical game.1 Yushchenko’s words suggest that a sphere 

of influence equates to the unjust, morally unacceptable denial of sovereignty to a 

weaker state by a more powerful one – a view which is shared by many contemporary 

commentators.2  

Russian leaders have never hidden their desire to maintain or increase their influence 

in the post-Soviet republics. In the 1990s the Commonwealth of Independent States 

(CIS) was already identified as the territory where Russia’s ‘vital interests’ (жизненные 

интересы, zhiznennyye interesy) were concentrated; preventing damage to these 

interests was explicitly prioritised.3 During the 2008 conflict in Georgia, Russia’s 

neighbours were famously described as its ‘traditional sphere of interests’ 

(традиционная сфера интересов, traditsionnaya sfera interesov) by then president 

Dmitriy Medvedev, who pledged to ‘work very attentively’ (очень внимательно 

работать, ochen vnimatelno rabotat) in these states as part of his five principles of 

foreign policy.4 



 3  

The Russian claim to a sphere of interests sounds a lot like a claim to a sphere of 

influence.5 It has certainly been interpreted in that sense, pejoratively, by Western 

observers. Yet the establishment of a sphere of influence has not been publicly 

acknowledged as a goal by Russian policy-makers. The Moscow-centred regional order 

envisioned in so many Russian policy statements is never based explicitly on control 

and restrictions of sovereignty, but rather on ‘natural mutual gravity’,6 arising from 

‘very close kinship of souls’ (очень близкое родство душ, ochen blizkoye rodstvo 

dush).7 In other words, Russian official discourse suggests that the post-Soviet 

republics and their citizens should welcome Russia’s leadership on integration as a 

means to preserve the valuable ‘cultural and civilizational inheritance’ (культурно-

цивилизационное наследие, kulturno-tsivilizatsionnoye naslediye) that supposedly 

unites the region.8 In such a context, Russian regional influence, even dominance, 

would be rendered legitimate (and hence not a ‘sphere of influence’ in the pejorative 

sense) by the consent of everyone involved.9 

Russia’s ambition to lead its neighbours through natural gravity, without need for 

coercion, brings popular geopolitics into play. Popular geopolitics refers to collective 

understandings of places and peoples and their social construction via the media and 

popular culture.10 Studies of popular geopolitics have traditionally drawn attention to 

(and questioned) the ‘taken-for-granted geographical reasoning’ that occurs in the 



 4  

content of movies, cartoons, video games, magazines, newspapers and other media 

formats.11 It is argued that such reasoning can serve to legitimize the imagined 

boundaries that position a country’s collective self in relation to friendly or hostile 

others.12 Scholars writing about popular geopolitics regularly look at media discourse, 

visuals and audiences in particular national settings.13 However, media content is often 

produced, disseminated and consumed across national borders – this is certainly true 

in the post-Soviet region, where media companies based in Moscow enjoy substantial 

transnational reach. The structures and interests which sustain cross-border media 

partnerships are not a traditional concern for scholars of popular geopolitics, yet the 

logic of popular geopolitics suggests that they might be significant for the regional and 

international order. 

In most of the former Soviet republics, substantial numbers of citizens understand the 

Russian language, follow Russian celebrities, attend the Russian Orthodox Church or 

retain fond memories of the Soviet era when Russia was part of their homeland. The 

Russian state bases its hopes for legitimate regional leadership on such cultural ties 

generating sentiments of attachment in ‘target’ countries. This accounts for Russia’s 

emphasis on ‘cultural-humanitarian cooperation’ (культурно-гуманитарное 

сотрудничество, kulturno-gumanitarnoye sotrudnichestvo), including support for 

Russian language learning, cultural exchanges and the free flow of media content from 



 5  

Moscow to regional audiences.14 Among analysts of post-Soviet politics, the regional 

impact of the Russian media has attracted particular attention. Russian media are 

described as ‘soft power tools’ or ‘information weapons’ wielded by the Kremlin – 

sometimes to adverse, disruptive effect.15  

Russia’s political leadership undoubtedly instrumentalises the media in pursuit of both 

domestic and foreign policy goals.16 However, the purpose of this article is to look 

beyond the agency of the Russian state and highlight the facilitating role played by 

other, local actors in disseminating Russian media content within the post-Soviet 

region. It will be argued that these local actors and their interests have been integral to 

the process by which Russian norms, ideas and geographical knowledge have been 

delivered to mass regional audiences. The collaboration of actors in the ‘periphery’ in 

perpetuating norms from the ‘centre’ fits a model of regional neo-Gramscian 

hegemony.17 In the Gramscian tradition, mass media are considered an institution 

which facilitates non-coercive dominance by propagating norms and ideas that 

undergird an established hierarchy of power. 

The first part of the article draws on interviews conducted in 2011–2012 with the 

managers, editors and senior journalists of major media organisations that 

import/export news content from Russia to Ukraine and Belarus. The interviews 



 6  

identify ‘demand-side’ factors which have traditionally sustained the presence of 

Russian news products in the media landscapes of Ukraine and Belarus, from common 

identities and the appeal of Russian celebrities among audiences to the material 

interests of Ukrainian businesspeople and the Belarusian state. 

The second part of the article situates the interview findings in the context of changes 

to media regulation and the media environment which have occurred in Ukraine and 

Belarus during the past decade, up to the most recent period of conflict in Ukraine. By 

tracing the trajectory of Russian access to audiences in the two countries, the article 

demonstrates how the media’s ability to convey ideas and norms from an aspiring 

regional hegemon to mass audiences in neighbouring states depends on 

accommodation of local sensitivities. Collaborating with local actors helps Russian 

media organizations to reach larger audiences than they would otherwise, but it also 

obliges them to accept limits on the narratives they disseminate. Recent experience 

suggests that when these limits are ignored, the outcome is often curtailment of 

access to the media market. Thus, when Russian media organisations have transmitted 

aggressive Kremlin-formulated narratives across borders without any regard for 

negative local reactions, it has undermined relationships and partnerships on which 

Russian hopes for ‘consensual’ regional hegemony depend. This leaves Russia more 

reliant on coercion to secure its regional ambitions.18 



 7  

The article proceeds by briefly reviewing the literature on regional hegemony and 

elaborating on the idea that mass media are a mechanism via which regional 

hegemonic order can be reinforced. It then provides some contextual information 

about the Belarusian and Ukrainian media environments, introduces the news 

providers included in the empirical study, and presents findings from the interviews. 

The penultimate section explains how Russian media organizations have lost audience 

access when they have projected narratives without regard for negative local 

responses, particularly in Ukraine since 2014. A final, concluding section summarises 

the implications of this analysis for understandings of the media’s role in the workings 

of regional influence and the nature of the post-Soviet regional order. 

Regional hegemony and the media: theories and concepts 

Hegemony is a contested concept in International Relations (IR). Prys identifies six 

different IR approaches to the phenomenon of hegemony – neorealism, the Theory of 

Hegemonic Stability (THS), long-cycle theories, world-system approaches, neo-

Gramscianism and liberal hegemony theories.19 Neorealism and THS share a 

materialist foundation in presenting hegemony as the ‘direct consequence of an 

asymmetrical distribution of power’, whereas the latter four approaches allow space 

for conscious decision-making and ideational dynamics.20 Prys cites Sassoon to put 



 8  

forward a consensus definition of hegemony as being ‘a political order (whether global 

or regional) in which the hegemon’s mode of thinking becomes dominant without a 

regular reference to violence’.21 To render the concept more amenable to application 

at the regional level she situates hegemony on a continuum between ‘domination’ on 

the one hand (when a central state commands and extracts involuntary contributions 

from secondary states under a constant threat of force) and ‘detachment’ on the other 

(when the central state is focused on domestic or global politics, not the regional 

periphery). 

Hegemony (whether regional or global) is better understood as a form of political 

order than as a ‘strategy’, as sometimes occurs.22 To call it a strategy of the central 

state obscures the fact that hegemony depends as much on responses at the periphery 

as on decisions made at the centre. This is one of the main insights of the Gramscian 

perspective: that hegemony is achieved at least partly by consensual means, when a 

leading class  

‘universalizes… its norms and values, thereby establishing a political and ethical 

harmony between dominant and subordinate groups. A dominant class rules, but 

effectively with and over, rather than against, subaltern classes.’23  



 9  

Hegemony, as Cronin contends, ‘is not an attribute of a particular country, but rather it 

is a type of relationship that exists among a group of countries’.24 

Hopf argues, following Gramsci, that hegemonic power is maximized to the extent that 

hegemonic ideas – those which advance the interests of the hegemon in the language 

of universal interests – become taken for granted by the dominated population.25 

Hegemonic orders are therefore reproduced not only through economic and security 

institutions or the persuasion of elites, but also via  

‘the myriad interactions that occur among states and their citizens in cultural, 

educational, and informational sites… [including] university and graduate 

education, cultural productions, mediascapes, tourism, and other structures of 

ideational exchange and contact.’26 

This account of how hegemony becomes established bears some resemblance to Nye’s 

account of ‘soft power’, or power through ‘attraction’.27 Kearn asserts that soft power 

‘is most likely to be relevant in the presence of a hegemonic power, as it provides the 

ideational basis for the hegemon’s perceived legitimacy’.28 

Nye’s writings on soft power are criticised for lacking theoretical clarity,29 so the most 

recent publications on the topic seek to rework the concept and address its limitations. 

Feklyunina, for example, proposes an interpretation of soft power based on the 



 10  

reception of narratives.30 Her analysis underlines the agency of audiences, which are 

‘far from passive recipients of transmitted messages’ and liable to arrive at varying 

interpretations of narratives projected from abroad. However, there has not yet been 

sufficient recognition that the media which transmit narratives can have agency too. 

Many media organizations are far from being passive conveyers of messages; they may 

filter the narratives projected from one state to another to different degrees and in 

different ways. 

The empirical contribution of this article is to highlight some of the lesser-studied 

actors, interests and complexities involved in the transmission of ideas via the media 

from a regional power to its less powerful neighbours. Acharya has called for regional 

worlds to be explored in their full diversity and interconnectedness.31 The following 

sections address interconnectedness in the post-Soviet region’s media industry and 

explain how and why certain connections have been sustained or broken. 

‘Dual-national’ news providers within the media environments of Ukraine and 

Belarus 

The media environments of Belarus and Ukraine have evolved in very different 

directions since the two countries acquired independence in 1991. Soon after 

Aleksandr Lukashenko became president of Belarus in 1994, he began to clamp down 



 11  

on freedom of speech, placing loyal appointees in key editorial positions and 

developing highly restrictive legislation which makes it difficult for independent news 

providers to operate.32 For over 20 years, tightly controlled state-owned news outlets 

have therefore dominated the Belarusian media environment – particularly television, 

which is where most Belarusian citizens obtain their news.33 Belarusian TV viewers 

require a satellite dish to access channels with news programmes that are not 

controlled by their government. Belsat, a Polish-funded, Belarusian-language satellite 

broadcaster, appears to be the only TV channel that has substantially chipped into the 

state’s news monopoly: it claims to have over 750,000 viewers (based on 2017 survey 

data).34 The majority of Belarusians (over 60 per cent) can also get news online, where 

greater pluralism can be found. However, state-owned telecommunications firm 

Beltelecom controls international data transfers and can thus cut access to foreign 

websites when required; the state also has the ability and legal authority to block 

critical domestic websites, which it has done on multiple occasions.35 

The media environment in Ukraine is dominated by competing business interests 

rather than the state. As in Belarus, television is the most commonly used news 

medium. Ukrainian TV viewers can choose from numerous channels that belong to 

different Ukrainian ‘oligarchs’ and politicians (non-Russian foreign channels are 

available via cable but have negligible audiences). During certain periods, such as the 



 12  

second presidential term of Leonid Kuchma,36 the state authorities have exerted 

substantial pressure on editorial policy at the leading TV channels. The top channels 

are also known for engaging in self-censorship and tendentious reporting, particularly 

on issues that concern their owners’ financial interests. Yet, online and print news 

organisations (such as Ukrayinska Pravda at Pravda.com.ua, and Zerkalo Nedeli at 

ZN.ua) have been providing good-quality journalism for many years, becoming more 

numerous over time, and Ukrainian legislation has generally been far more conducive 

to media freedom than legislation in Belarus. 

Belarus and Ukraine thus constitute starkly different operating environments for 

Russian media organisations. Until 2014, Ukrainian legislation allowed Russian media 

companies greater leeway to operate without censorship than autocratic Belarus. 

However, Russian media organisations faced more substantial competition in Ukraine 

than in Belarus, because Ukrainian domestic broadcasters were able to develop strong 

production standards with investment from their wealthy oligarch owners. Belarus and 

Ukraine have also followed quite different trajectories in their bilateral relations with 

Russia, which has had ramifications for Russian access to their media environments. 

President Lukashenko has consistently supported the idea of Russia and Belarus being 

‘fraternal nations’ (братские народы, bratskiye narody). Despite regular public spats 

with the Russian leadership about gas prices and oil imports, he has signed up willingly 



 13  

to Russia’s various integration projects for the post-Soviet space. Ukrainian leaders, in 

contrast, have always been warier of Russian calls to integrate. Until the Orange 

revolution in 2004, Ukrainian foreign policy was marked by inertia and rhetorical ‘flip-

flopping’ between the Russian/Eurasian and Euro-Atlantic vectors.37 The period 2005–

2009 saw a sharp deterioration in Russian–Ukrainian relations, which only ended with 

the election of Viktor Yanukovych as president in 2010. Yanukovych was initially 

amenable to many demands from Moscow, but even he stalled on taking Ukraine into 

the Moscow-led Eurasian Economic Union; instead, he first pursued and then 

backtracked on an Association Agreement with the European Union, with fateful 

consequences.38 

Despite the differing political and commercial challenges of operating in Belarus and 

Ukraine, Russian media organisations have managed to maintain a high-profile 

presence in both countries. Media outlets in the post-Soviet republics which publish or 

broadcast news under Russian brand-names tend to be described in broad-brush 

terms as ‘Russian media’.39 However, some apparently ‘Russian’ channels and 

publications with large regional audiences could better be described as ‘dual-national’ 

media. Leading Russian broadcasters and publishers (both state and commercial) have 

entered into partnerships with local entities (both state and commercial) in order to 

deliver and sometimes tailor their products to viewers and readers in the post-Soviet 



 14  

republics. Seven high-profile ‘dual-national’ media are listed in Table 1 (five cases from 

Belarus) and Table 2 (two cases from Ukraine);40 these media are the main focus of 

empirical attention in this article. All of them export news content from Moscow under 

major Russian brands names. 

Table 1: ‘Dual-national’ news providers in Belarus  

Title Description 

Vremya (Время, Time) 

news bulletin on ONT TV 

channel 

The flagship evening news bulletin of Russian state broadcaster Pervyy 

Kanal (Первый Канал, First Channel), shown in Belarus on Belarusian 

state channel ONT. ONT shows Vremya immediately before its own news 

programme Nashi Novosti (Наши Новости, Our News) as part of a single 

news hour which enjoys high ratings. Vremya dates back to the Soviet 

era, when it was beamed to massive audiences across the length and 

breadth of the USSR.  

Vesti (Вести, News) news 

bulletin on RTR-Belarus TV 

channel 

The flagship evening news bulletin of Russian state broadcaster Rossiya 

1, shown in Belarus on Belarusian state channel RTR-Belarus. The latter 

was established in 2008 as a partnership between VGTRK (a Russian state 

holding company) and Minsk city government channel STV. 

Segodnya (Сегодня, 

Today) news bulletin on 

NTV-Belarus TV channel 

The flagship evening news bulletin of Russian state-aligned broadcaster 

NTV, shown in Belarus on Belarusian state channel NTV-Belarus. The 

latter began broadcasting in 2006 when Belteleradiokompaniya (the 

Belarusian National Broadcasting Company) was granted the rights to 

transmit NTV programmes. The programme schedule of NTV-Belarus 

usually differs very little from that of NTV. 



 15  

Komsomolskaya Pravda v 

Belorussii 

(Комсомольская Правда 

в Белоруссии, Komsomol 

Truth in Belorussia) 

A mass-circulation daily newspaper which carries human interest and 

celebrity news alongside some socio-political stories. Owned and run as a 

subsidiary by Russian publishing house Komsomolskaya Pravda, which 

belongs to pro-Kremlin businessmen. Editors in Minsk take some content 

from the Russian parent newspaper but produce the majority locally. The 

original Komsomolskaya Pravda began life in 1925 as the mouthpiece of 

the Komsomol (Communist Union of Youth). 

Argumenty i Fakty v 

Belorussii (Аргументы и 

Факты в Белоруссии, 

Arguments and Facts in 

Belorussia) 

A mass-circulation weekly newspaper, tabloid in format but tending to 

write more about everyday problems than celebrity gossip. Owned and 

run as a subsidiary by Russian publishing house Argumenty i Fakty, which 

was owned by Russian billionaire brothers Aleksey and Dmitriy Ananyev 

as part of their Media3 holding until being sold to the Moscow municipal 

government in 2014. Editors in Minsk take some content from the 

Russian Argumenty i Fakty (AiF) but produce the majority locally. AiF 

began life in 1978 as a weekly bulletin published by Znaniye (Знания, 

Knowledge), a society which organized public educational lectures 

throughout the USSR.  

Table 2: ‘Dual national’ news providers in Ukraine 

Komsomolskaya Pravda v 

Ukraine (Комсомольская 

Правда в Украине, 

Komsomol Truth in 

Ukraine) 

A mass-circulation daily newspaper which carries human interest and 

celebrity news alongside some socio-political stories. Run as a franchise 

of Russian publishing house Komsomolskaya Pravda, it belongs to 

Ukrainian Media Holding (UMH). UMH was owned by its founder, 

Ukrainian entrepreneur Boris Lozhkin, until being sold in 2013 to Serhiy 

Kurchenko’s VETEK group. Kurchenko is a Ukrainian businessman 

associated with the circle (‘family’) of (now exiled) President Viktor 

Yanukovych. 



 16  

Argumenty i Fakty v 

Ukraine (Аргументы и 

Факты в Украине, 

Arguments and Facts in 

Ukraine) 

A mass-circulation weekly newspaper, tabloid in format but tending to 

write more about everyday problems than celebrity gossip. Run as a 

franchise of Russian publishing house Argumenty i Fakty, it belongs to 

Ukrainian Media Holding (see information on Komsomolskaya Pravda v 

Ukraine, above). 

The dual-national news providers listed here are far from being the only conduits 

carrying news content from Russia into Ukraine and Belarus. Most notably, Ukrainian 

and Belarusian internet users get news from countless Russian websites and social 

media platforms (an issue discussed further in the final section); Russian TV channels 

are also available via satellite in both countries and until 2014 Ukrainians could access 

Russian TV channels via cable networks too. However, the ‘dual-national’ news 

providers merit attention due to their particularly substantial market shares. The four 

tabloids have been among the most popular news publications on the Ukrainian and 

Belarusian markets for many years, up to the time of writing.41 The news bulletins are 

broadcast by three leading TV channels in Belarus with nationwide reach, so they are 

accessible to the majority of the Belarusian population. NTV-Belarus was reportedly 

among the top three news sources for 45 per cent of Belarusians in 2011; RTR-Belarus 

– for 30 per cent of Belarusians; and ONT (which broadcasts the Russian news bulletin 

Vremya just before its own bulletin, Nashi Novosti) – for 63 per cent of Belarusians.42 

They were thus three of the top four TV news providers in the country. A more recent 



 17  

poll in September 2014 found that around 36 per cent of Belarusians were watching 

Russian TV news programmes ‘regularly’ and a further 49 per cent were watching 

them ‘sometimes’.43 Such high viewing figures for Russian news programmes would 

not be possible if the Russian broadcasters had not established partnerships with their 

Belarusian counterparts. 

Semi-structured, individual, face-to-face interviews were conducted by the author with 

one or two senior representatives from each of the listed news providers in Moscow 

(3), Minsk (6) and Kyiv (2) in 2011–2012. Each interview lasted between 30 minutes 

and an hour and all were conducted in Russian. In general, there was a high level of 

willingness to participate in the research. Some interviewees spoke on the record but 

two interviews have been anonymized. The interviewees’ comments should be 

considered personal opinions and do not necessarily reflect the official position of their 

respective media organizations. 

Russian TV news on Belarusian state channels: a popular, profitable arrangement 

The three TV news bulletins Vremya, Vesti and Segodnya are all produced in Moscow 

and their content is determined with input from Russian state officials.44 The managers 

of ONT, RTR-Belarus and NTV-Belarus, which broadcast the bulletins in Belarus, have 

no influence over the composition of the bulletins at the production stage. They can 



 18  

only affect the shape of the bulletins through censorship – by cutting out certain news 

reports prior to broadcast on Belarusian airwaves. 

In the vast majority of cases, the bulletins go out on the Belarusian channels in their 

full original form. Millions of Belarusian households therefore receive the same 

narrative about Russia and the world as Russian households do. The narrative 

conveyed via Vremya, Vesti and Segodnya is formulated and projected strategically by 

Russia’s political leadership;45 it depicts a world where most problems can be traced 

back to aggressive American unilateralism. The fact that a majority of Belarusians and 

Russians share frequent and long-term exposure to this narrative is likely to support 

convergence in their perceptions of global threats and of the norms and values which 

require defending.46 

Even during times of political tension between Moscow and Minsk, transmission of 

Russian state TV news on Belarusian state TV channels does not cease. In 2010 a so-

called ‘information war’ broke out, with Russian broadcasters generating some very 

negative reports about President Lukashenko.47 Yet no attempt was made to remove 

Vremya, Vesti and Segodnya from the schedule of ONT, RTR-Belarus and NTV-Belarus. 

Instead, a handful of critical Russian reports were removed prior to broadcast and 



 19  

Belarusian journalists were given the task of ‘responding’ to Russian verbal attacks 

with the Belarusian (official) point of view.48 

What sustains the transmission of Russian news via these ‘dual national’ media 

organizations, even during times of tension when Russian narratives are criticising the 

Belarusian leadership? The first explanation is audience demand, which some of the 

interviewees attributed to a common identity shared by Russians and Belarusians. 

ONT’s director of programming Olga Yakimenko said that a majority of viewers 

considered Russia and Belarus to be one country because of ‘the long Soviet past, 

friendly ties and relations, and the fact that many have relatives and living in Russia’. 

She added that ONT had never considered dropping Vremya from the schedule 

because ‘viewers would be upset if it was taken off air’.49 

A second and related factor which explains the continued rebroadcasting of the 

Russian-made bulletins is the financial benefit accruing to the Belarusian state 

broadcasters. The Russian-made news bulletins have high ratings in Belarus, which 

means they attract high advertising revenues. Sergey Bulatskiy, director of NTV-

Belarus, said the channel was ‘a commercial project above all’ which was profitable 

thanks to the large audiences attracted by Russian content.50 The Russian bulletins also 

allow the Belarusian channels to economize on the production costs of their own news 



 20  

bulletins. The latter are able to run relatively few foreign news reports involving 

expensive foreign correspondents, because they can rely on the Russian channels to do 

such work for them. Bulatskiy pointed out that Belteleradiokompaniya lacked a 

network of permanent foreign correspondents due to financial constraints. ‘Russia has 

far more’, he said, adding that Belarusian viewers probably turned to the Russian news 

bulletins to learn about international events, as well as events in Russia. Ruslan 

Poddubskiy, head of news at ONT, said the channel’s Nashi Novosti bulletin had 

‘Moscow assistants, so to speak’ for reporting big events in Russia or the 

Commonwealth of Independent States (CIS).51 Usually, Belarusian broadcasters only 

send correspondents to foreign events involving the Belarusian president or clear 

Belarusian interests.  

‘Dual-national’ tabloids: A balancing act between Moscow and officials or readers  

At the ‘dual-national’ tabloids, staff in Minsk and Kyiv have responsibility for their own 

daily editorial decisions. Unlike the ‘dual-national’ TV channels described above, the 

Belarusian and Ukrainian editions of Komsomolskaya Pravda and Argumenty i Fakty 

produce most of their content locally. The proportion of Russian-made content varies; 

sometimes it is less than a quarter and it is never more than half. Flattering stories 

about the Russian leadership and its actions do not dominate these tabloids in the 



 21  

same way as the TV bulletins. At Komsomolskaya Pravda v Ukraine, for example, a 

journalist said that Russia and Ukraine had ‘recognized themselves as sovereign 

states’, so ‘information about Ukraine comes first… our political and economic 

situation is the priority’.52 An interviewee at Argumenty i Fakty v Belorussii said that 

readers were most interested in ‘things that affect their lives, their region’, noting that 

Moscow was ‘rather far away’.53 

The dual-national tabloids are not therefore conduits for the Russian state’s strategic 

narrative in the same way as Vremya, Segodnya and Vesti. Nevertheless, certain 

aspects of their content promote or reinforce identity ties with Russia among their 

Ukrainian and Belarusian readerships. Requirements imposed by the Komsomolskaya 

Pravda and Argumenty i Fakty publishing houses mean that the tabloids’ Ukrainian and 

Belarusian editors are strongly inclined to play down political tensions between 

Moscow and Kyiv/Minsk. The coordinator of Komsomolskaya Pravda’s international 

operations explained that the Russian publishing house would not allow any ‘filth’ 

(гадости, gadosti) about Russia to be printed in foreign editions.54 A deputy editor 

working with Argumenty i Fakty regional supplements said: ‘We rely on common sense 

– people understand that they are working at Argumenty i Fakty, not some other 

newspaper.’55 External control over content at these papers is thus exercised tacitly, 

based on internalized norms and expectations. The outcome is content in which Russia 



 22  

is generally portrayed as benign, and any difficulties in bilateral relations are depicted 

as resolvable rather than caused by fundamentally incompatible interests. 

In Belarus, editors described ignoring bilateral tensions or reporting them ‘neutrally’ in 

order to balance conflicting pressures – from Moscow partners on the one hand, and 

the authoritarian Belarusian government on the other. The interviewee at Argumenty i 

Fakty v Belorussii said certain sensitive stories were avoided entirely due to the paper’s 

‘complicated’ position’. ‘Both sides are ours’ (и те и те свои, i te i te svoi), she said, so 

if they have to report a contentious story about bilateral relations they avoid 

supporting one country over the other.56 Similarly, the interviewee from 

Komsomolskaya Pravda v Belorussii said: 

‘In everything concerning the state, we try not to enter into a conflict... If 

there are some very important things, we simply present them in a factual 

tone: here’s one point of view, here’s another. Here’s one Russian quote, 

here’s a Belarusian one.’57 

In Ukraine, the interviewee from Komsomolskaya Pravda v Ukraine said reporting on 

bilateral relations with Russia could be ‘very difficult’ given the sometimes 

contradictory views of Ukrainian readers and the Moscow head office.58 Her comments 

indicated that the paper generally ended up acknowledging any obvious tensions, but 



 23  

playing down their significance. If the tabloids’ readers internalise this message that 

any tensions with Russia are temporary and resolvable, there is less reason for them to 

resist the prospect of a Russia-led regional order. 

Interviewees attributed the continued popularity of the Russian tabloid brands partly 

to their coverage of everyday life (быт, byt) which transcends national boundaries. 

The interviewee from Argumenty i Fakty v Ukraine, for example, said Ukrainian readers 

could identify with general ‘human’, ‘national’ (ethnic) or historical themes from 

Russia. The readers ‘still remember the Soviet Union’, so for them ‘Russia is not a 

separate state but part of the motherland [родина, rodina]’, she added.59 Argumenty i 

Fakty v Ukraine therefore regularly publishes stories about ordinary Russians and their 

problems. Komsomolskaya Pravda v Ukraine took a slightly different approach in that 

it replaced ‘archetypal stories about life in Russia’ with equivalent stories about life in 

Ukraine. An interviewee from the paper said: 

‘The federal Komsomolskaya Pravda [Russian edition] has always been 

good at indirect political stories, stories about people and life situations 

that happen in the Russian provinces… the difficult life in some small mining 

town or village. You can find exactly the same situation in Ukraine – in 



 24  

principle, that’s what we do… we prepare material from Ukraine in the 

same tone.’60 

When stories about everyday Russian life appear in the mass circulation tabloids, they 

may say nothing about foreign politics, but they do reinforce the idea that ordinary 

people in Russia are ‘like us’ from the perspective of Ukrainian and Belarusian readers 

– they are extensions of the ‘self’ rather than foreign ‘others’. Even when stories are 

transposed from a Russian context to a Ukrainian (or Belarusian) one, they reinforce 

shared understandings across the three countries of what everyday life entails, what is 

‘normal’ and what is problematic. 

Interest in Russian celebrities also drives sales of the ‘dual-national’ tabloids. ‘We see it 

clearly – when [Russian singer Alla] Pugacheva is on the cover, sales rise,’ said the 

journalist at Komsomolskaya Pravda v Ukraine.61 

Belarusian and Ukrainian audience demand for content about the everyday problems 

of ‘post-Soviet’ existence and Russian popular culture means there are financial 

rewards available for importing it. In Ukraine, it was a businessman from Kharkiv, Boris 

Lozhkin, who pursued this money-making opportunity most actively and brought 

Ukrainian editions of Komsomolskaya Pravda and Argumenty i Fakty to the market in 



 25  

the late 1990s. Lozhkin has stressed in interviews that his decision to initiate business 

dealings with Russian publishing houses was motivated by profits, not politics: 

‘You have to understand the business-model. Argumenty i Fakty and 

Komsomolka had the biggest circulations back then. Consider: it’s a famous 

brand in Ukraine, you don’t have to pay for promotion. It’s in Russian, so 

no translation is necessary. Do you understand, this is complete 

effectiveness… When you launch publications like that, you don’t even 

think will it work or not, there is no risk at all.’62 

Lozhkin himself took no clear public position on matters of domestic or international 

politics until 2014, when he became head of the Presidential Administration for Petro 

Poroshenko. Unlike most other major media owners in Ukraine, he built his fortune on 

the high sales and advertising potential of his various media investments, rather than 

exploitation of their ‘political’ value.63 During the Orange Revolution and Euromaidan 

he claims his media took a ‘neutral’ position, a stance that was requested by his 

Russian partners but also ‘common sense’ from a sales perspective: 

‘The owners of the Russian brands which we publish here always asked us 

to take a balanced position regarding Russia. You know, without any anti-

Russian hysterics... But there couldn’t be such hysterics anyway. Because 



 26  

Komsomolskaya Pravda is a newspaper of that part of Ukraine which is 

sympathetic towards Russia. Which means logically you have to take the 

same position in order not to irritate the reader.’64 

This statement is very much in line with the logic of neo-Gramscian hegemony: media 

reproduction of a worldview supporting Russian dominance is driven in a consensual 

process by interplay between ideational factors (values among the Ukrainian 

population) and material ones (the commercial interests of Ukrainian investors). 

In Belarus, the tabloids deliver profits back to Moscow, but profitability still appears to 

be the principal driving force behind their operations and editorial policy. As an 

interviewee from Komsomolskaya Pravda v Belorussii put it:  

‘Komsomolka is a business project. However people judge it due to its name and 

shareholders, pro-Kremlin or whatever, it is still a business project. So, the 

shareholders’ interest lies in having a profitable business in Belarus, which 

operates in a stable way, with a growing readership, so the capital increases.’65 

The same interviewee stressed that the paper worked ‘above all in the interests of the 

reader, because the reader buys the paper every day and if we do not answer his 

questions he simply stops buying’. A sceptic might wonder whether Komsomolka’s 

Russian shareholders might also have political motives that were underplayed by 



 27  

interviewee for reasons of normative acceptability – this cannot be ruled out. 

However, the environment in authoritarian Belarus is such that a high-profile politically 

motivated media business independent of the Belarusian authorities would be unlikely 

to survive very long. 

Unilateral projection of Russian media content and regional backlash 

The ‘dual national’ media organizations discussed above constitute mechanisms of 

hegemonic norm transmission that are propelled by demand and pecuniary interests in 

the ‘periphery’ as much as the political ambitions of the ‘centre’. However, other 

media outlets transmit Russian media content across borders with little or no local 

consent or facilitation. In an extreme example, the Russian military intervention in 

Crimea in 2014 led to the forcible seizure of broadcasting infrastructure and the 

displacement of Ukrainian channels by Russian ones. Russia’s main federal TV channels 

are independently broadcasting their international versions via satellite throughout 

the post-Soviet region without need for local consent or assistance, while the internet 

also allows Russian media companies to reach international audiences independently 

of local partners. The transmission of Russian channels via cable television – another 

important conduit for Russian news exports – does not involve ‘dual-national’ 

collaboration on the scale described in the previous section. However, local cable 



 28  

companies must agree to carry the Russian channels in the packages they sell and they 

must abide by local legislation in doing so. 

The fate of Russian channels on Ukrainian and Belarusian cable networks provides a 

good illustration of the problems an aspiring hegemon may encounter if it projects 

narratives unilaterally without regard for negative reactions in the ‘peripheral’ states it 

hopes to influence. Cable networks in Ukraine and Belarus used to carry the 

international versions of Russian federal channels, and did so profitably. However, 

cable transmissions of the main Russian channels are now banned in both countries. In 

Belarus, the authorities stopped cable networks from carrying the international 

versions of Russia’s main channels in 2009.66 Content from Russian television has 

continued to be broadcast both via cable and terrestrially – but only on the Belarusian 

state-controlled channels, RTR-Belarus, NTV-Belarus and ONT. This arrangement gave 

the Belarusian authorities the ability to censor Russian content when needed and it 

was almost certainly put in place to defend against potential Russian ‘information 

attacks’, i.e. broadcasts criticising the Belarusian status quo. Critical material about 

Belarusian President Lukashenko was censored during the period of bilateral tensions 

in 2010, for example. Since the arrangement was introduced, the Russian state’s 

freedom to communicate with Belarusian citizens about domestic Belarusian politics 

has therefore been curtailed. 



 29  

In Ukraine, the main Russian state channels were first banned from cable networks in 

2008 after they showed tendentious, misleading reports about political developments 

during the pro-Western presidency of Viktor Yushchenko.67 That ban turned out to be 

difficult to enforce and fairly short-lived, but new bans imposed since early 2014 have 

been more durable and comprehensive.68 Indeed, a whole raft of legislative and 

regulatory changes have been introduced in Ukraine since the ‘revolution of dignity’ 

(революція гідності, revolyutsiya hidnosti) to reduce consumption of all kinds of 

Russian media content, as Russian propaganda has officially been acknowledged as a 

major threat to national security.69 Banning cable transmissions of the main Russian 

federal channels was just the first step.70 Dozens of other Russian channels were later 

added to the cable blacklist;71 then the screening of Russian movies and TV series 

made since 2014 was banned as well.72 The rules that require high quotas of content 

on Ukrainian TV channels to be made in Europe have been changed, so that Russian-

made content no longer counts as European and is therefore being squeezed out of TV 

schedules.73 Broadcasters must also abide by new language quotas stipulating that 75 

per cent of content on all national TV channels must be in Ukrainian;74 there are 

similar but slightly lower Ukrainian language quotas for radio broadcasts. The National 

Council for TV and Radio Broadcasting has been given the power to impose hefty fines 

for infringements of these regulations. Most recently, sanctions have been imposed on 



 30  

major Russian media companies including Yandex, Odnoklassniki, Mail.ru, VKontakte 

and the federal broadcasters; a presidential decree instructs Ukrainian internet 

providers to block their websites.75 Even book imports from Russia have been 

targeted.76 

It is not impossible for people in Ukraine to get around the abovementioned 

restrictions and access Russian media content. Satellite dishes still provide access to 

Russian television; website blocks can be bypassed using VPNs and anonymisers. Yet, 

the legislative and regulatory changes have certainly had an impact on media 

consumption. For example, survey data reported by the Broadcasting Board of 

Governors indicates that the weekly reach of RTR Planeta (the international version of 

Russian state channel Rossiya 1) in Ukraine fell from 18.7 per cent in 2012 to 8.8 per 

cent in 2014.77 By early 2017, the proportion of Ukrainians able to receive the main 

Russian federal channels had fallen to just 11–13 per cent (79 per cent of those who 

still had access were using satellite dishes and some people in the east could still get 

Russian channels via a terrestrial signal).78 Other surveys show a sharp deterioration in 

Ukrainian attitudes towards Russian media;79 by 2017 less than 2 per cent of 

Ukrainians said they trusted Russian TV reports about the conflict in Donbas.80 



 31  

Thus, the Russian state’s tendency to heavy-handedly project narratives which offend 

local interests in ‘peripheral’ countries has undermined the capacity of Russian media 

organizations to reach audiences in those countries. In Belarus, day-to-day Russian 

access to audiences has been maintained, but the Belarusian authorities have 

developed quite effective tools to censor or block Russian content which they find 

objectionable. In Ukraine, most of the major media conduits that used to disseminate 

norms and ideas from Russia have suffered substantial long-term damage since 2014. 

Interestingly, the two ‘dual-national’ tabloids discussed above, Komsomolskaya Pravda 

v Ukraine and Argumenty i Fakty v Ukraine, are among the few ‘Russian’ outlets to 

have escaped the legislative clampdown. Their balancing act and accommodation of 

local sensitivities, described in the interviews from 2011–2012, appears to have 

continued and has probably protected them from the purge affecting other Russian 

media organisations on the Ukrainian market. 

Discussion: Media, regional influence and the post-Soviet regional order 

Gramsci understood the mass media as a mechanism via which hegemonic ideas are 

reproduced in society – an institution which can facilitate harmony between dominant 

and subordinate classes. This article has suggested that media organizations can 

sometimes perform a comparable function in supporting hegemonic order within a 



 32  

region. The partnerships established by Russian broadcasters and publishers with local 

entities in Ukraine and Belarus have helped to disseminate content which portrays 

Russian power as benign, bilateral tensions as fleeting rather than fundamental, and 

ordinary Russians as similar to ordinary Ukrainians and Belarusians. If internalised, 

such content has the potential to reduce resistance to Russian regional leadership. 

The article has also argued that actors in the regional ‘periphery’ and their motives 

should be considered alongside the ambitions of the regional ‘centre’ to explain how 

and why the mass media reproduce hegemonic values. In Ukraine and Belarus, 

consumer demand and the pecuniary interests of the state and private investors have 

helped Russian media content to reach wide audiences. 

The ‘Russian’ media with audiences in the post-Soviet region are not homogeneous, 

however. Some media organizations with links to Moscow (such as the ‘dual-national’ 

tabloids) make allowances for sensitivities in neighbouring states and minimise 

contention to preserve their access. Other media organisations – particularly Russia’s 

federal TV channels – project contentious messages with little regard for negative 

reactions in the ‘periphery’. The latter approach has generated resistance and 

restrictions on information imports from Moscow which are likely, over the long term, 



 33  

to undermine the Russian leadership’s prospects of building a consensual hegemonic 

order in its regional neighbourhood. 

Russian influence via the mass media in the post-Soviet republics is a complex 

phenomenon. When ‘Russian’ media with regional audiences are labelled as ‘tools’ or 

‘weapons’ of the Kremlin, it obscures both the diversity of conduits via which Russian 

content is exported and the role of local actors in sustaining the content flow. 

Differentiating between Russian media organisations according to their mode of 

international operation – consensus-based partnerships versus unilateral projection – 

can contribute to a more nuanced view of the mechanics of Russian regional influence. 

It seems the Russian leadership has developed no coherent strategy for engaging the 

mass media in defence of its ‘sphere of interests’. In statements and policy documents, 

consensus-based regional hegemony is repeatedly depicted as the type of order to 

which Russia aspires; the potential of media exports to facilitate such an order is also 

recognised. Yet the tendentious and often inaccurate nature of the narrative projected 

via Russia’s state-controlled media is inflicting damage on the very mechanisms which 

have traditionally reproduced norms, ideas and geographical knowledge from 

Moscow. The approach to mediated communication adopted by Russian officials is 

leaving them more reliant on coercion to consolidate Russian leadership of the post-



 34  

Soviet region. Domestic priorities (i.e. maintaining support for the president and 

government by inflating external threats) are the principal drivers of this approach. 

However, messages and content intended primarily for the Russian domestic audience 

cannot be concealed from audiences in the periphery, who often react negatively, to 

the detriment of Russian foreign policy interests. 

A limitation of this study is its reliance on a rather small number of interviews to 

explain the behaviour of the ‘dual-national’ news providers (it is possible that 

interviewees could not be fully open about political factors influencing their work). As 

always, further research would help to test the validity of the arguments presented. 

Additional avenues which merit investigation include the motivations of a wider range 

actors who help spread hegemonic ideas via the media, such as those in the 

entertainment industry. 

Another potential criticism of this study is that it focuses excessively on ‘traditional’ 

media organisations best known for their print and broadcast output (although it 

should be noted that all the media organisations discussed in the empirical section 

have an online presence too). For younger generations, social media – and the internet 

more generally – are increasingly important sources of news. Russian ‘influence 

operations’ on social networks have become a high-profile topic of global concern; 



 35  

commentators are wondering whether Russia has ‘mastered’ social media platforms so 

well that it can now even swing elections in Western democracies.81 If Russia has 

indeed developed effective online techniques for manipulating foreign public opinion, 

one could perhaps argue that access to mass audiences via traditional media in places 

like Ukraine no longer matters very much for its foreign policy ambitions. There are, 

however, good grounds to be sceptical of such a view. Social media audiences are by 

their nature fragmented. Russian content disseminated via social media is more likely 

to circulate among small, sympathetic audiences than to reach the broad audiences of 

a familiar national tabloid or cable TV channel. By targeting a sympathetic minority 

with inflammatory social media messages, Russian communicators can hope to 

achieve some ‘disruption’, which is often said to be their aim.82 Yet an ability to disrupt 

neighbouring states by inciting minorities is not what Russia needs to achieve its vision 

of a hegemonic regional order. Rather, Russia needs the legitimacy that comes from 

mass popular acquiescence to Russian leadership. In Ukraine, the Russian state’s 

communicative tactics are not serving this goal at all.   

To conclude, cross-border media connections are an important feature of the twenty-

first century world which have implications for regional order, as the case of Russia, 

Belarus and Ukraine has illustrated. However, it is insufficient to study regional 

influence via the media exclusively from the perspective of the dominant state’s 



 36  

ambitions and agency. Rather, future analysis should pay due attention to the 

relationships and motives that sustain the transmission of media content across 

borders, from senders via deliverers to receivers. 

  



 37  

Notes 

1 V. Yushchenko, ‘Europe needs to help Ukraine escape from Russia’, 24 November 

2013, available at: www.ft.com/cms/s/0/5e7c0b0c-5394-11e3-b425-

00144feabdc0.html#axzz4IFNm6Abr.  

2 S. Hast, Spheres of Influence in International Relations: History, Theory and Politics 

(Farnham: Ashgate, 2014). 

3 Russian Presidency, ‘Strategicheskiy kurs Rossii s gosudarstvami-uchastnikami 

sodruzhestva nezavisimykh gosudarstv’, 14 September 1995, available at: 

http://kremlin.ru/acts/bank/8307.   

4 Russian Presidency, ‘Intervyu Dmitriya Medvedeva Rossiyskim telekanalam’, 31 

August 2008, available at: http://kremlin.ru/events/president/news/1276; Russian 

Presidency, ‘Stenograficheskiy otchet o vstreche s uchastnikami mezhdunarodnogo 

kluba Valday’, 12 September 2008, available at: 

http://kremlin.ru/events/president/transcripts/1383. 

5 D. Trenin, ‘Russia's Spheres of Interest, not Influence’, The Washington Quarterly 

32/4 (2009) pp. 3–22. 

6 S. Lavrov, ‘How to end finally the Cold War’, 9 June 2009, available at 

http://en.interaffairs.ru/exclusive/17-how-to-end-finally-the-cold-war.html.  

                                                           

http://www.ft.com/cms/s/0/5e7c0b0c-5394-11e3-b425-00144feabdc0.html#axzz4IFNm6Abr
http://www.ft.com/cms/s/0/5e7c0b0c-5394-11e3-b425-00144feabdc0.html#axzz4IFNm6Abr
http://kremlin.ru/acts/bank/8307
http://kremlin.ru/events/president/news/1276
http://kremlin.ru/events/president/transcripts/1383
http://en.interaffairs.ru/exclusive/17-how-to-end-finally-the-cold-war.html


 38  

                                                                                                                                                                          
7 Russian Presidency, 12 September 2008 (note 4). 

8 Russian Ministry of Foreign Affairs, ‘Kontseptsiya vneshney politiki Rossiyskoy 

Federatsii’, 12 February 2013, available at: 

http://www.mid.ru/foreign_policy/official_documents/-

/asset_publisher/CptICkB6BZ29/content/id/122186.   

9 See Hast (note 2). 

10 G. Ó Tuathail, ‘Understanding critical geopolitics: Geopolitics and risk society’, 

Journal of Strategic Studies 22/2–3 (1999) pp. 107–124. 

11 J. Dittmer and K. Dodds, ‘Popular geopolitics past and future: Fandom, identities and 

audiences’, Geopolitics 13 (2008) pp. 437–457. 

12 For example, J. P. Sharp, ‘Publishing American Identity: Popular geopolitics, myth 

and the Readers’ Digest’, Political Geography 12/6 (1993) pp. 491–503. 

13 For example, V. Mamadouh, ‘11 September and popular geopolitics: a study of 

websites run for and by Dutch Moroccans’, Geopolitics 8/3 (2003) pp. 191–216; J. 

Dittmer and K. Dodds ‘The Geopolitical Audience: Watching Quantum of Solace (2008) 

in London’, Popular Communication: The International Journal of Media and 

Culture 11/1 (2013) pp. 76–91; D. Campbell, ‘Geopolitics and visuality: Sighting the 

Darfur conflict’, Political Geography 26/4 (2007) pp. 357–382; J. Sharp, ‘A subaltern 

http://www.mid.ru/foreign_policy/official_documents/-/asset_publisher/CptICkB6BZ29/content/id/122186
http://www.mid.ru/foreign_policy/official_documents/-/asset_publisher/CptICkB6BZ29/content/id/122186


 39  

                                                                                                                                                                          

critical geopolitics of the war on terror: Postcolonial security in Tanzania’, Geoforum 

42/3 (2011) pp. 297–305. 

14 Russian Ministry of Foreign Affairs, ‘Osnovnyye napravleniya politiki Rossiyskoy 

Federatsii v sfere mezhdunarodnogo kulturn-gumanitarnogo sotrudnichestva’, 18 

December 2010, available at: www.mid.ru/ns-osndoc.nsf/osndd.  

15 J. Sherr, Hard Diplomacy and Soft Coercion: Russia’s Influence Abroad (London: 

Chatham House 2013); A.P. Tsygankov, ‘If Not by Tanks, then by Banks?  The Role of 

Soft Power in Putin’s Foreign Policy’, Europe-Asia Studies 58/7 (2006) pp. 1079–1099; 

M. H. Van Herpen, Putin's Propaganda Machine: Soft Power and Russian Foreign Policy 

(Lanham: Rowman & Littlefield); for a more critical view see J. Szostek, ‘Russia and the 

news media in Ukraine: A case of soft power?’, East European Politics & Societies 28/3 

(2014) pp. 463-486. 

16 J. Becker, ‘Russia and the new authoritarians’, Demokratizatsiya: The Journal of Post-

Soviet Democratization 22/2 (2014) pp. 191-206; Russian Presidency, ‘Beginning of 

Meeting on CIS Countries’ Information Presence in Russia’, 10 March 2010, available at 

http://en.kremlin.ru/events/president/transcripts/48598. 

17 D. Forgacs (ed.) The Gramsci Reader: Selected Writings, 1916-1935 (New York: New 

York University Press 2000); D.C. Hallin, We Keep America on Top of the World: 

Television, Journalism and the Public Sphere (New York: Routledge 1994). 

http://www.mid.ru/ns-osndoc.nsf/osndd
http://en.kremlin.ru/events/president/transcripts/48598


 40  

                                                                                                                                                                          
18 The limitations of ‘consensual’ hegemony as a means of sustaining a ‘sphere of 

influence’ are further discussed by Filippo Costa Buranelli in his contribution to this 

special issue. 

19 M. Prys, Redefining Regional Power in International Relations: Indian and South 

African Perspectives (Abingdon: Routledge 2012). 

20 M. Prys, ‘Hegemony, Domination, Detachment: Differences in Regional Powerhood’, 

International Studies Review 12/4 (2010) pp. 447–448. 

21 Prys (note 16) p. 26; A.S. Sassoon (ed.) Approaches to Gramsci (London: Writers and 

Readers 1982), p. 94 

22 S. Destradi, ‘Regional Powers and their Strategies: Empire, Hegemony, and 

Leadership’, Review of International Studies 36/4 (2010) pp. 903–930; T. Pedersen, 

‘Cooperative Hegemony: Power, Ideas and Institutions in Regional Integration’, Review 

of International Studies 28/4 (2002) pp. 677–696. 

23 R.G. Germain and M. Kenny, ‘Engaging Gramsci: International Relations Theory and 

the New Gramscians’, Review of International Studies 24/1 (1998) p. 17. 

24 B. Cronin, ‘The Paradox of Hegemony: America's Ambiguous Relationship with the 

United Nations’, European Journal of International Relations 7/1 (2001) p. 107. 

25 T. Hopf, ‘Common-Sense Constructivism and Hegemony in World Politics’, 

International Organization 67/2 (2013) pp. 317–354. 



 41  

                                                                                                                                                                          
26 Hopf (note 22) p. 321. 

27 J.S. Nye, Bound To Lead: The Changing Nature Of American Power (New York: Basic 

Books 1990); J.S. Nye, Soft Power: The Means to Success in World Politics (New York: 

PublicAffairs 2004); J.S. Nye, The Future of Power (New York: PublicAffairs 2011). 

28 D.W. Kearn ‘The Hard Truths about Soft Power’, Journal of Political Power 4/1 (2011) 

p. 81. 

29 E. Lock, ‘Soft power and strategy: Developing a ‘strategic’ concept of soft power’, in 

I. Parmar and M. Cox (eds.) Soft Power and U.S. Foreign Policy: Theoretical, Historical 

and Contemporary Perspectives (London: Routledge 2010); L. Roselle, A. Miskimmon 

and B. O’Loughlin, ‘Strategic Narrative: A New Means to Understand Soft Power, 

Media, War & Conflict 7/1 (2014) pp. 70–84; J. Szostek, ‘Defence and Promotion of 

Desired State Identity in Russia’s Strategic Narrative’, Geopolitics 22/3 (2017) pp. 571–

593. 

30 V. Feklyunina, ‘Soft power and identity: Russia, Ukraine and the ‘Russian world(s)’’, 

European Journal of International Relations 22/4 (2016) pp. 773-796. 

31 A. Acharya, The End of American World Order (Cambridge: Polity 2014). 

32 J. Szostek, ‘Russian Influence on News Media in Belarus’, Communist and Post-

Communist Studies 48/2–3 (2015) pp. 123–135. 



 42  

                                                                                                                                                                          
33 Freedom House, ‘Belarus’, 2016, available at: 

https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2016/belarus.  

34 Belsat, ‘Nashi zriteli’, no date, available at: http://belsat.eu/ru/about/nashi-zriteli.  

35 Svoboda.org, ‘V Belorussii blokiruyut nezavisimyye sayty i internet-magaziny’, 22 

December 2014, available at: https://www.svoboda.org/a/26756732.html.  

36 M. Dyczok, ‘Was Kuchma's Censorship Effective? Mass Media in Ukraine before 

2004’, Europe-Asia Studies (2006) 58/2 pp. 215–238. 

37 T. Kuzio, ‘Neither East nor West: Ukraine’s Security Policy under Kuchma’, Problems 

of Post-Communism (2005) 52/5 pp. 59–68; P. D’Anieri, ‘Ukrainian Foreign Policy from 

Independence to Inertia’, Communist and Post-Communist Studies (2012) 45/3–4 pp. 

447–456. 

38 S. Kudelia, ‘The house that Yanukovych built’, Journal of Democracy (2014) 25/3 pp. 

19–34. 

39 For example, S. Shulman, ‘Cultures in competition: Ukrainian Foreign Policy and the 

‘Cultural Threat’ from Abroad’, Europe-Asia Studies (1998) 50/2 pp. 287–303; N. 

Popescu and A. Wilson, The Limits of Enlargement-Lite: European and Russian Power in 

the Shared Neighbourhood (London: European Council on Foreign Relations 2009); A. 

Krickovic and M. Bratersky, ‘Benevolent Hegemon, Neighbourhood Bully, or Regional 

https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2016/belarus
http://belsat.eu/ru/about/nashi-zriteli
https://www.svoboda.org/a/26756732.html


 43  

                                                                                                                                                                          

Security Provider? Russia’s Efforts to Promote Regional Integration after the 2013–

2014 Ukraine Crisis’, Eurasian Geography and Economics 57/2 (2016) pp. 180–202. 

40 Details of ownership come from press reports and editorial staff interviewed for the 

study. However, media ownership in Ukraine and Belarus is far from transparent so 

inaccuracies cannot be ruled out. 

41 In 2012 the reported per-issue readership of Argumenty i Fakty v Ukraine (published 

weekly) was 1.6 million, with 0.8 million for Komsomolskaya Pravda v Ukraine 

(published daily). This put them among the top four Ukrainian news publications by 

circulation. By 2015 their readership figures had fallen to around 0.2 million each 

(reflecting problems in the Ukrainian economy that affected all tabloids), yet they were 

still among the most popular publications in Ukraine; see http://vesti-

ukr.com/strana/127260-gazeta-vesti-stala-izdaniem-nomer-odin-v-kieve-i-bolshih-

gorodah. Komsomolskaya Pravda v Belorussii and Argumenty i Fakty v Belorussii were 

similarly market leaders in Belarus in 2012. Each daily edition of the former had a 

weekly print run of around 50,000, rising to 300,000 for the weekly tolstushka (‘fat’ 

edition containing the TV guide) and its editor claimed a total readership of around 

one million. AiF v Belorussii reported a weekly print run of roughly 150,000. The only 

other Belarusian news publication with a comparably high circulation was state-owned 

Sovetskaya Belorussiya (Belarus Segodnya). 

http://vesti-ukr.com/strana/127260-gazeta-vesti-stala-izdaniem-nomer-odin-v-kieve-i-bolshih-gorodah
http://vesti-ukr.com/strana/127260-gazeta-vesti-stala-izdaniem-nomer-odin-v-kieve-i-bolshih-gorodah
http://vesti-ukr.com/strana/127260-gazeta-vesti-stala-izdaniem-nomer-odin-v-kieve-i-bolshih-gorodah


 44  

                                                                                                                                                                          
42 Broadcasting Board of Governors and InterMedia, International Broadcasting in 

Belarus, (2011), unpublished report. 

43 IISEPS, ‘Telepropaganda i zhizn’, September 2014, available at: 

http://www.iiseps.org/?p=1413. 

44 D. Sidorov, ‘Kak delayut TV-propagandu: chetyre svidetelstva’, 6 August 2015, 

available at: www.colta.ru/articles/society/8163; A. Borodina ‘V Kreml dolzhen khodit 

rukovoditel kazhdoy bolshoy korporatsii’, Kommersant.ru, 4 June 2007, available at: 

www.kommersant.ru/doc/771124. 

45 A. Miskimmon, B. O’Loughlin and L. Roselle, Strategic Narratives: Communication 

Power and the New World Order (New York and London: Routledge 2013); Szostek 

(note 26). 

46 Evidence of this convergence can be seen in surveys of Belarusian public opinion, 

such as IISEPS, ‘Telepropaganda i zhizn’ (note 40). 

47 J. Szostek, ‘Russian Influence on News Media in Belarus’, Communist and Post-

Communist Studies 48/2–3 (2015) pp. 123–135. 

48 V. Dudko, first deputy director of STV responsible for RTR-Belarus, author interview 

conducted in Minsk on 24 October 2012. 

49 O. Yakimenko, programmes director at ONT, author interview conducted in Minsk on 

22 October 2012. 

http://www.iiseps.org/?p=1413
http://www.colta.ru/articles/society/8163
http://www.kommersant.ru/doc/771124


 45  

                                                                                                                                                                          
50 S. Bulatskiy, main director at NTV Belarus, author interview conducted in Minsk on 

18 October 2012. 

51 R. Poddubskiy, head of the news department at ONT, author interview conducted in 

Minsk on 22 October 2012. 

52 Journalist with experience working for Komsomolskaya Pravda v Ukraine 

(anonymous), author interview conducted in Kyiv on 27 September 2011. 

53 M. Delorentis Polezhayeva, deputy editor-in-chief at Argumenty i Fakty v 

Belorussii, author interview conducted in Minsk on 16 October 2012. 

54 T. Mityusova, head of the project to publish Komsomolskaya Pravda abroad, author 

interview conducted in Moscow on 15 February 2011. 

55 Sergey Kalinin, deputy editor for work with Argumenty i Fakty regional supplements, 

author interview conducted in Moscow on 22 March 2011. 

56 Delorentis Polezhayeva (note 50). 

57 Journalist with experience working for Komsomolskaya Pravda v Belorussii 

(anonymous), author interview conducted in Minsk on 27 October 2012. 

58 Journalist (note 49). 

59 Svetlana Gollands, deputy editor-in-chief at Argumenty i Fakty v Ukraine, author 

interview conducted in Kyiv on 29 September 2011. 

60 Journalist (note 49). 



 46  

                                                                                                                                                                          
61 Journalist (note 49). 

62 Telekritika, ‘Boris Lozhkin o media i o sebe – 1’, 11 July 2013, available at: 

http://ru.telekritika.ua/daidzhest/2013-07-11/83215.  

63 Besides Argumenty i Fakty v Ukraine and Komsomolskaya Pravda v Ukraine, Lozhkin 

built his media empire around mass-oriented, apolitical publications (such as TV guides 

sports newspapers) and pop-music radio stations. 

64 Telekritika, ‘Boris Lozhkin o media i o sebe – 1’, 11 July 2013, available at: 

http://ru.telekritika.ua/daidzhest/2013-07-11/83215. 

65 Journalist (note 54). 

66 According to official sources, this decision was taken by the cable operators 

themselves for commercial and legal reasons. However, reports in the media 

suggested that the move was orchestrated by the authorities. See Charter97.org, ‘V 

Belarusi zapreshchayut translyatsiyu rossiyskikh telekanalov’, 31 March 2009, available 

at: https://charter97.org/ru/news/2009/3/31/16768.  

67 Specifically, the channels broadcast stories about Hitler dolls being on sale in 

Ukraine and CIA prisons being located outside Kyiv. RIA Novosti, ‘Ukrayina otklyuchila 

rossiyskiye telekanaly’, 1 November 2008, available at: 

http://ria.ru/trend/ukraine_russia_tv_ban_01112008; L. Ganzha, ‘Zaborona, 

http://ru.telekritika.ua/daidzhest/2013-07-11/83215
http://ru.telekritika.ua/daidzhest/2013-07-11/83215
https://charter97.org/ru/news/2009/3/31/16768
http://ria.ru/trend/ukraine_russia_tv_ban_01112008


 47  

                                                                                                                                                                          

litsenzuvannya chi peresliduvannya movnikiv za natsional’noyu oznakoyu’, 3 October 

2008, available at: http://www.telekritika.ua/nacrada/2008-10-03/41024. 

68 With the exception of war-torn Donbas and occupied Crimea where the Ukrainian 

authorities no longer control infrastructure; Reuters, ‘Ukraine bans Russian TV 

channels for airing war ‘propaganda’’, 19 August 2014, available at: 

http://www.reuters.com/article/us-ukraine-crisis-television-

idUSKBN0GJ1QM20140819; Korrespondent, ‘Krupneyshiye kievskiye TV provaydery 

otklyuchayut rossiyskiye telekanaly’, 12 March 2014, available at: 

http://korrespondent.net/ukraine/politics/3318082-krupneishye-kyevskye-tv-

provaidery-otkluichauit-rossyiskye-telekanaly. 

69 President of Ukraine, ‘Ukaz prezydenta Ukrayiny №47/2017 Pro rishennya Rady 

natsionalnoyi bezpeky i oborony Ukrayiny vid 29 hrudnya 2016 roku «Pro Doktrynu 

informacijnoyi bezpeky Ukrayiny»’, available at: 

www.president.gov.ua/documents/472017-21374.  

70 DW.com, ‘Na Ukraine zapretili retranslyatsiyu rossiyskykh telekanalov’, 11 March 

2014, available at: http://www.dw.com/ru/на-украине-запретили-ретрансляцию-

российских-телеканалов/a-17488088.  

http://www.telekritika.ua/nacrada/2008-10-03/41024
http://www.reuters.com/article/us-ukraine-crisis-television-idUSKBN0GJ1QM20140819
http://www.reuters.com/article/us-ukraine-crisis-television-idUSKBN0GJ1QM20140819
http://korrespondent.net/ukraine/politics/3318082-krupneishye-kyevskye-tv-provaidery-otkluichauit-rossyiskye-telekanaly
http://korrespondent.net/ukraine/politics/3318082-krupneishye-kyevskye-tv-provaidery-otkluichauit-rossyiskye-telekanaly
http://www.president.gov.ua/documents/472017-21374
http://www.dw.com/ru/на-украине-запретили-ретрансляцию-российских-телеканалов/a-17488088
http://www.dw.com/ru/на-украине-запретили-ретрансляцию-российских-телеканалов/a-17488088


 48  

                                                                                                                                                                          
71 National Council of TV and Radio Broadcasting of Ukraine, 5 March 2017, available 

at: https://www.nrada.gov.ua/rosijski-telekanaly-rozpovsyudzhennya-yakyh-

obmezheno-na-terytoriyi-ukrayiny-u-2014-2016-rr.  

72 RFE/RL, ‘Ukraine bans Russian movies as threat to national security’, 21 April 2016, 

available at: http://www.rferl.org/content/ukraine-bans-russian-movies-national-

security/27688221.html. See also Article 15–1 of the Law of Ukraine ‘On 

cinematography’, available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/en/9/98-вр, 

which bans any films containing ‘propaganda for the aggressor-state’ as well as ‘films 

made by individuals or legal entities of the aggressor-state’ since 1 January 2014 (the 

year when Russia seized Crimea).  

73 Article 28 of the Law of Ukraine ‘On television and radio broadcasting’, 1 January 

2017, available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/3759-12.  

74 Detektor Media, ‘Rada zaprovadyla movni kvoty na telebachenni’, 23 May 2017, 

available at http://detector.media/rinok/article/126240/2017-05-23-rada-zaprovadila-

movni-kvoti-na-telebachenni.  

75 Hromadske.ua, ‘5 facts to know about the Russian websites ban in Ukraine’, 17 May 

2017, available at: https://en.hromadske.ua/posts/5-facts-to-know-about-the-russian-

websites-ban-in-ukraine.  

https://www.nrada.gov.ua/rosijski-telekanaly-rozpovsyudzhennya-yakyh-obmezheno-na-terytoriyi-ukrayiny-u-2014-2016-rr
https://www.nrada.gov.ua/rosijski-telekanaly-rozpovsyudzhennya-yakyh-obmezheno-na-terytoriyi-ukrayiny-u-2014-2016-rr
http://www.rferl.org/content/ukraine-bans-russian-movies-national-security/27688221.html
http://www.rferl.org/content/ukraine-bans-russian-movies-national-security/27688221.html
http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/en/9/98-%D0%B2%D1%80
http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/3759-12
http://detector.media/rinok/article/126240/2017-05-23-rada-zaprovadila-movni-kvoti-na-telebachenni
http://detector.media/rinok/article/126240/2017-05-23-rada-zaprovadila-movni-kvoti-na-telebachenni
https://en.hromadske.ua/posts/5-facts-to-know-about-the-russian-websites-ban-in-ukraine
https://en.hromadske.ua/posts/5-facts-to-know-about-the-russian-websites-ban-in-ukraine


 49  

                                                                                                                                                                          
76 Detektor Media, ‘Rada obmezhyla vvezennya antyukrayinskyx knyh z Rosiyi’, 8 

December 2016, available at: http://detector.media/infospace/article/121266/2016-

12-08-rada-obmezhila-vvezennya-antiukrainskikh-knig-z-rosii.  

77 Broadcasting Board of Governors and Gallup, ‘Media and News During the Crisis in 

Ukraine: Trends and Patterns’, June 2014, available at: http://www.bbg.gov/wp-

content/media/2014/06/Ukraine-slide-deck.pdf.  

78 Media Sapiens, ‘Yak rosijska propahanda vplyvaye na suspilnu dumku v Ukrayini 

(doslidzhennya)’, 13 February 2017, available at: 

http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/research/yak_rosiyska_propaganda_vpli

vae_na_suspilnu_dumku_v_ukraini_doslidzhennya/?media=print.  

79 Media Sapiens, ‘Ukrayinski ZMI vtrachayut’ doviru, ale stavlennya do rosiys’kikh ZMI 

krytychno pohirshylos’ navit’ na Skhodi. Sotsopytyvannya’, 1 July 2015, available at: 

http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/research/ukrainski_zmi_vtrachayut_dovi

ru_ale_stavlennya_do_rosiyskikh_zmi_kritichno_pogirshilos_navit_na_skhodi_sotsopit

uvannya.  

80 Media Sapiens, ‘Yak rosijska propahanda vplyvaye na suspilnu dumku v Ukrayini 

(doslidzhennya)’, 13 February 2017, available at: 

http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/research/yak_rosiyska_propaganda_vpli

vae_na_suspilnu_dumku_v_ukraini_doslidzhennya/?media=print. 

http://detector.media/infospace/article/121266/2016-12-08-rada-obmezhila-vvezennya-antiukrainskikh-knig-z-rosii
http://detector.media/infospace/article/121266/2016-12-08-rada-obmezhila-vvezennya-antiukrainskikh-knig-z-rosii
http://www.bbg.gov/wp-content/media/2014/06/Ukraine-slide-deck.pdf
http://www.bbg.gov/wp-content/media/2014/06/Ukraine-slide-deck.pdf
http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/research/yak_rosiyska_propaganda_vplivae_na_suspilnu_dumku_v_ukraini_doslidzhennya/?media=print
http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/research/yak_rosiyska_propaganda_vplivae_na_suspilnu_dumku_v_ukraini_doslidzhennya/?media=print
http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/research/ukrainski_zmi_vtrachayut_doviru_ale_stavlennya_do_rosiyskikh_zmi_kritichno_pogirshilos_navit_na_skhodi_sotsopituvannya
http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/research/ukrainski_zmi_vtrachayut_doviru_ale_stavlennya_do_rosiyskikh_zmi_kritichno_pogirshilos_navit_na_skhodi_sotsopituvannya
http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/research/ukrainski_zmi_vtrachayut_doviru_ale_stavlennya_do_rosiyskikh_zmi_kritichno_pogirshilos_navit_na_skhodi_sotsopituvannya
http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/research/yak_rosiyska_propaganda_vplivae_na_suspilnu_dumku_v_ukraini_doslidzhennya/?media=print
http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/research/yak_rosiyska_propaganda_vplivae_na_suspilnu_dumku_v_ukraini_doslidzhennya/?media=print


 50  

                                                                                                                                                                          
81 Forbes.com, ‘Did Russia just run the world’s greatest social media campaign?’, 21 

March 2017, available at: 

https://www.forbes.com/sites/kalevleetaru/2017/03/21/did-russia-just-run-the-

worlds-greatest-social-media-campaign/#11c07a193cb8.  

82 StopFake.org, ‘Anatomy of an info-war: How Russia’s propaganda machine works, 

and how to counter it’, 19 May 2015, available at: 

http://www.stopfake.org/en/anatomy-of-an-info-war-how-russia-s-propaganda-

machine-works-and-how-to-counter-it.  

https://www.forbes.com/sites/kalevleetaru/2017/03/21/did-russia-just-run-the-worlds-greatest-social-media-campaign/#11c07a193cb8
https://www.forbes.com/sites/kalevleetaru/2017/03/21/did-russia-just-run-the-worlds-greatest-social-media-campaign/#11c07a193cb8
http://www.stopfake.org/en/anatomy-of-an-info-war-how-russia-s-propaganda-machine-works-and-how-to-counter-it
http://www.stopfake.org/en/anatomy-of-an-info-war-how-russia-s-propaganda-machine-works-and-how-to-counter-it

