Chapter 22

TV Pages

John Ellis

The Daily Mail’s veteran TV critic Peter Paterson retired in September 2006 and was not replaced. His column had consisted of reviews of the previous night’s TV. It was replaced by more previewing of programmes for the upcoming evening. The paper that had pioneered popular TV reviewing with writers like Peter Black had decided that the sub-genre was dead. The complex relationship between national daily newspapers and national daily TV had taken another lurch forward. On both sides, it is a love-hate relationship, one of media that are similar and need each other, but are consequently often antagonistic.  

The media of television and newspapers have much in common. They are both ephemeral, to be used and then discarded. They are both in wide circulation. They are dominated by a small number of providers. They both are in the business of information and entertainment. They are both sustained by a mixture of advertising and purchase. And they are usually interested in the same people and events.  However, there are some significant differences. Newspapers can say what they want, or rather what they can get away with under the laws of libel. But television is still controlled, though in an increasingly relaxed way, by the special legislation of the BBC Charter and the successive Broadcasting Acts. These impose requirements of fairness and balance which newspapers would, to say the least, find onerous. A frequent complaint of several papers, especially the Daily Mail, is that the BBC is not fulfilling its public service duties, or that TV has been making up stories, a practice not unknown in the press (Ellis, 2005). Such stories spill out of the TV pages and become news. At this point, the antagonistic side of the relationship becomes evident. When TV becomes news, the newspapers will use the opportunity to vent their spleen at TV which is a medium that competes for both news exclusives and consumer advertising. This is especially the case for those groups, like the Associated Press group (Mail, Standard, Metro etc) that have no significant television interests. However, the everyday relationship between press and television is played out on the television pages which have a much more intimate relationship with television, and are significant for both media. The TV pages sell newspapers, and they also significantly enhance the television experience for viewers.

TV pages consist of listings, previews, feature articles, gossip columns and, in most papers, reviews. Some even incorporate significant reader/viewer feedback in letters columns. The overall impression of contemporary TV pages is of dense information. There are listings for multiple channels using the full range of colour and featuring postage-stamp stills of actors. Listings will usually provide ultra-short capsule comments as well as programme titles. Squeezed into side columns are selections of highlights which can be given as much as 200 words. In the surrounding pages there are soap updates, picture-led features on personalities, display ads for new programme (or even channel) launches and a small area devoted to radio listings. The double page listings spread forms the heart of the TV pages, and in some papers in the early 1990s occupied the centre spread. A typical 32 page paper will carry four pages of television information, and in a mid-market or tabloid this will be a greater amount than the city pages. 

At the weekend, newspapers’ television coverage burgeons. Every daily publishes a programme guide for the next week with its Saturday (or even Friday) edition, and the Sundays repeat this exercise. These are sometimes small magazines in their own right, like the Saturday Guardian’s A5 sized Guide which combines television with cinema, music and arts listings, or the Sunday Times TV Guide. These contain seven-day television listings and more extensive preview and feature material that often becomes more discursive about trends in television, with writers like Jackie Stephen, Jim Shelley (aka Tapehead) or Victor Lewis-Smith indulging their considerable skills in perceptive invective. These are semi-magazines, designed to lie around waiting to be used for the next week, and so attract distinctive advertisers looking for a longer form of exposure, particularly for DVD releases, books and music and home improvement commodities.

Such a pattern of television coverage is relatively recent, coming into being in the early 1990s. It has been the product of a slow evolutionary process. Newspapers grafted TV listings onto the existing radio listings in the early years of telvision broadcasting in the late 1940s, but these newspapers were very different objects to modern papers. Pagination was smaller, and feature content was confined to the op-ed pages. Arts coverage in the broadsheets like The Times, Telegraph, Manchester Guardian and News Chronicle concentrated on the traditional ‘high’ arts, covering theatre and opera first nights but, initially, not television or radio. Television reviewing emerges in the mid 1950s when television ownership became universal and as television developed in cultural ambition and confidence. Initially the daily or weekly television review formed part of general arts reviewing. The real growth of TV pages around listings and reviews took place in the 1960s with the increase in pagination, the growth of feature writing and the launch of successive waves of supplements. Even then, these TV pages were significantly held back in their development by restrictive practices on the part of the broadcasters, which were the subject of campaigning and legislation that led to substantial changes in 1991. The nature of the coverage has changed as well, with the rise of personality journalism around television actors, and the increasing availability of previewable material as the technologies of television developed towards easy recordability. The development of television coverage over the period since 1950 has shifted from reaction and review to anticipation and preview. The abolition in 2006 of the television critic post at the Daily Mail is one manifestation of this development.

The Times provides a vivid illustration of these developments, because as a newspaper it developed from a conservative newspaper of record to a component in a trans-media empire with significant television interests. In 1958, three years after two channel television had arrived in the UK, it ran rudimentary listings at the bottom of a page, which started with radio and simply listed the time and title of programmes in a continuous run of prose. There was no TV review, but television did at least get a mention on the arts page on 19 September because both the major ITV companies in the north, Granada and ATV, had donated generously to the refurbishment of Manchester’s repertory theatre. This news appears alongside a review of an opera first night… in Siena, Italy. These editorial choices dramatically demonstrate the then cultural priorities of the newspaper. No television critic was appointed until the summer of 1966, and, along with other Times critics of the period, they were anonymised as simply “our television critic”. A typical review is that of 19 September 1966. It appeared on the arts pages and discussed in 250 words the repeat of a George Orwell adaptation and David Sylvester’s interview with the artist Francis Bacon, both on the BBC, and the single drama in the Armchair Theatre slot on ITV. During this period, TV listings grew to a properly formatted column and a half. For selected programmes it carried brief details of episode title and cast or presenters’ names. By this time, Britain had three TV channels (BBC1, BBC2, ITV), each broadcasting for at least 8 hours a day. 

During the 1970s, The Times began to give serious attention to TV, gradually expanding its listings and incorporating some previewing of programmes. The daily TV review still remained on the arts pages, however. In 1972, the listings were headed by a 75 word piece that picked out “the plum programmes”, signed ‘LB’. Recognisably modern listings appear later in the decade, using a distinct typographic template and authored by Peter Davalle, who continued for many years to provide both a general preview column and capsule comments on many programme. The established TV critic Stanley Reynolds was still anchored to the arts page and limited to 250 words. With the arrival of Channel 4 in 1982, The Times decided to give Peter Davalle most of a page to list and preview the day’s programmes, but filled the rest of the page with small ads for the West End theatre rather than run Celia Brayfield’s TV column to create a unified page. In fact, the creation of a unified coverage of television coverage did not appear in The Times until the end of the 1980s, when the paper had been in the ownership of Rupert Murdoch’s News International for several years. The broadsheet newspapers all show variations of this pattern, tending to classify listings and previews as one type of copy and reviews as another. This changed dramatically at the beginning of the 1990s, when Britain had four national terrestrial channels, two satellite providers (British Satellite Broadcasting (BSB) and Sky), and a developing cable network. The reason was the dramatic change in the availability of advance programme information from the broadcasters.

Two forms of advance details about television programmes were for many years denied to newspapers. Until 1991, newspapers were limited in their television coverage by the existence of a monopoly on advanced TV listings operated by the broadcasters. In addition, television’s own technology meant that, until the beginning of the 1980s, it was difficult to preview many programmes in advance of their transmission. It was relatively difficult for newspapers to provide much coverage of television until these restrictions had been resolved. At that time, the conjunction of freely available advanced information combined with the growth of celebrity-based journalism (particularly centred on television performers) to produce a rapid growth in newspaper TV pages. The resolution of the listings issue and the technology question both took place in the same few years, but as they are very different in nature, they have to be examined separately. 

The Time Out Case

Both BBC and ITV owned seven-day listings magazines, Radio Times and TV Times respectively.  Both broadcasters refused to allow newspapers to run anything more than listings for the day of publication. The result was that the two listings magazines were among the most lucrative weekly magazines in the UK, especially as neither listed the competing broadcaster’s programmes. Keen television viewers had to buy both. The Radio Times peaked at an average weekly sale of over 8 million between 1954 and 1958, and settled at between 3 and 4 million between 1968 and 1990 (Currie 2007, p242). The demographic spread of the readership was formidable, and the publications were used throughout the week in many homes. So they were key to the advertising buy of many marketers during the period. Christmas editions bulged with tour companies offering summer holidays. Weekly editions carried page after page of ads for furniture, clothing and domestic appliances; for new cleaning and food product launches; for mail order catalogue operations; and, infamously, products for the elderly like stair-lifts and walk-in baths.

The existence of these publications had been tolerated by the daily newspapers since the beginning of television in the UK. Whilst many mass-market weekly publications like Picture Post had disappeared partly because of the pressure from television, Radio Times and TV Times continued to grow. Newspapers regarded TV pages as a relatively low priority through the 1960s and 1970s. During this period, newspaper advertising by television companies themselves did not exist. Television’s own promotion of future shows was left to on-air trailers and the Radio Times and TV Times. Television was a relatively scarce resource
 and promotion largely took care of itself (Ellis 2000, p 39-73). So from the newspapers point of view, the TV listings took up space with no major advertising revenue pay-off. Some editors and proprietors regarded it as providing free promotion for a competing medium, especially the Associated Newspaper group which had few investments in television. Newspapers of the period were less oriented towards celebrity culture, a term which scarcely existed. The goings-on in the lives of television stars were newsworthy only when they appeared in court, charged with “importuning” (especially before the legalisation of homosexuality), or when involved in an interesting divorce case. Their personal traumas, their struggles with weight or with cancer, their relations with their siblings and children, all remained personal issues, unless they were explored in the pages of magazines like Woman or in a biography (Rojek 2001).          

A slow change in the nature and size of newspaper content towards celebrity and life-style coverage began with the Sunday titles with the launch of magazines and supplements, a development largely pioneered at the Sunday Times. It was concentrated on leisure areas that could provide substantial advertising revenue, from motoring to travel to health, food, home improvement and gardening. In their wake came the development of celebrity features and the personalisation of social issues around celebrities. Television coverage, however, did not figure in the early stages of this development as advertising for television programmes and services began to emerge as a significant part of advertising spend only in the 1990s with the growth of competing services. So the challenge to the dominance of Radio Times and TV Times was spearheaded by another type of publication: the events listing magazine Time Out. 

Founded by Tony Elliott, Time Out had gone mainstream by the late 1970s into essentially the form it has retained ever since: a thick set of listings of all cultural events in London published on a weekly basis. Its supremacy in the London market was twice challenged, once by Richard Branson and once by the magazine’s own striking staff, with the far more durable left-oriented City Limits (1981-90). But Elliott’s juggernaut won through, and it tried to increase its TV listings which, because of the Radio Times and TV Times monopolies, were restricted to selective listings and previews. Elliott wanted to carry complete weekly listings for television just like he carried for every other entertainment medium available to Londoners. In late 1982, this was exactly what he did, taking advantage of his mid-week copy date to pirate listings from Radio and TV Times.  He received considerable support from the new breed of independent television produces working (at that time) exclusively for Channel 4, a channel whose own management chaffed at the space given to its output by TV Times as well as its rather down-market editorial restrictions. Channel 4 launched in November 1982, and this provided Elliott’s justification for publishing complete weekly listings. TV Times took Time Out to court, however, for breaking their existing agreement, and they won, with costs awarded against Time Out.  So with the support of many independent producers, Elliott mounted a rather raucous lobbying campaign for the de-restriction of weekly TV listings. In 1988, the campaign gained significant momentum with a landmark European Union ruling on monopolies and the publication (in the format of the magazine of the prestigious Edinburgh International Television Festival) of the lobbying document Restricted Vision. The 1990 Broadcasting Act legislated to de-restrict TV listings from March 1991 as part of a larger raft of legislation that opened up broadcasting to a competitive market. This included requiring BBC and ITV to take a minimum quota of productions from independent companies. Section 176i of the act required broadcasters to make available to all publication requiring them schedule information up to 14 days in advance of the broadcast date. Broadcasters were disgruntled because it seemed to imply that their competitors would be able to rearrange their schedules to take advantage of particular gaps, but in practice schedules have continued to be adjusted right up to the day before broadcast for competitive reasons
. 

So the modern TV listings guides, supplements and TV pages were born in March 1991. During that year, the sales of the Radio Times dropped by 1 million year-on-year, demonstrating the level of readership that the new TV pages had gained. The real winners were not Tony Elliott and Time Out. They had performed a stalking horse role for the national newspapers and particularly their weekend editions which rethought their television coverage completely. The other winners were the BBC, who adroitly set up the central clearing house for listings information, which they have since sold off (Ellis 2000, pp130-147; Ytreberg 2002; pp283-304). With the 1990s expansion of TV channels, ever more ingenious variations on the time-grid system of listings layout were developed, and the surrounding coverage of television celebrities increased as celebrity culture grew. Leading up to this point, as well, the ability of TV pages to preview programmes had vastly increased. This was due to changes in the way that television addressed the issue of publicity for its programmes, and the changes in technology that made previewing possible.

“No Preview Tapes Were Available At The Time Of Going To Press”

The technology of television had developed as a means of live transmission of moving image and sound. The ability to record those signals developed subsequently, and easy editing of those signals later still. The first professional video recorders were acquired by the BBC in 1959 (a BBC that had begun regular television broadcasts in 1936) and editing of those tapes required technology that did not develop until the 1970s. So programmes were either shot on film or broadcast live until the mid 1960s. Some programmes on film were shown to interested journalists but these were the exception
. For daily journalism, reviewing for the following morning was the only option until the 1970s. This is why the television reviews appeared on Arts pages for so long: in copy terms they were essentially the same as theatre or concert reviews which were phoned in between 11pm and midnight to catch the London edition.

During the 1970s, more both producers and broadcasters of prestige television programmes wanted to secure publicity for them. So previews were organised for television critics, often in the same viewing theatres that were used by film reviewers. However, much television material was not shot exclusively on film (even some prestige drama) so it was not available for this selective previewing. Clive James at the Observer made much play of his reviewing practice during the period: he claimed he watched television rather than attended cosily arranged previews, and tales exist of him sitting doing so as removal men (and his wife) busied themselves in moving home around him (James, 1981 and 1984). It was the rapid spread of domestic VHS tape recording at the very end of the 1970s that enabled a much greater spread of previewing. This was the first technology that provided cheap bulk copying of tapes. Instead of previewers having to move around between viewing theatres (which meant a theoretical maximum of 15 shows at 3 a day), they could preview 15 shows within a day’s work with judicious use of the fast forward button. VHS enabled the capsule previewing of substantial amounts of the day’s television; VHS enabled it, but other developments made it happen. The stable broadcasting environment of three channel television which lasted from 1964 to 1982 was changed by the arrival of Channel 4. A distinctly more aggressive promotional culture developed among both broadcasters and producers. This culture seized on the VHS preview as its primary means of promotion, and the streets of London became crowed with motorcycle couriers with their precious freight of last-minute preview tapes. By the end of the 1980s it became the sign of something seriously wrong with a new production if “preview tapes were unavailable”.

This was still a relatively closed circuit of people: most television producers knew at least some of the previewers and reviewers, and press departments at the broadcasters were adept at making life difficult for writers whose copy they felt was hostile. It was also a time when publicity could be controlled by press departments. To inform one of the new breed of ‘media correspondents’ about a forthcoming controversial programme would often trigger coverage in the news pages and even moralistic editorialsii. The launch of EastEnders by the BBC in 1993 was surrounded by a press black-out on stories about its actors who were under considerable production pressure at the time. Indeed, it was notoriously difficult to get EastEnders stories for several months into the production when had become a massive success. The proliferation of channels both on television and in print have made it more difficult to control publicity in this way, or to need to do so. Now writers like Jackie Stephen can speculate freely about events in soap operas as a service to readers whose PVRs may have malfunctioned, or who have simply not enough time to catch up any other way.

Current TV pages reveal much about the newspapers in which they appear. With the proliferation of channels, it is now impossible to list the schedules of even those that aspire to schedules (which channel like Bid-Up TV do not). So the choice of which to run and which should have give prominence is a major indicator of the newspaper’s view of its readership. In 2006, the Daily Mail alone began to give prominence to ‘Freeview channels’ as a category in its listings, clearly regarding its core readership as one that is taking the middle way towards digital television and is wary of BSkyB. News Internationals’ papers give much greater prominence to Sky’s channels, but even here The Times will preview BBC4 programmes while The News of the World ignores the channel almost entirely. TV pages now editorialise silently as well as explicitly about television, but are still framed within a culture of offering a service to their readers. When television becomes a matter of polemic and controversy, this still takes place within the news and editorial spaces of the dailies, with the possible exception of some of the more blatant promotion for BSkyB in the TV pages of the Sun, The Times and Sunday Times.         

References

Currie, T. (2007) The Radio Times Story Tiverton: Kelly Publications

Ellis, J. (2005) “Documentary and Truth on Television: The Crisis of 1999” in J. Corner and A. Rosenthal (Eds) New Challenges in Documentary Manchester: Manchester University Press, pp 342-360

Ellis, J. (2000) Seeing Things: Television in the Age of Uncertainty IB Taurus

James, C. (1981) The Crystal Bucket London: Cape

James, C. (1984) Glued To The Box London: Picador

Rojek, C (2001) Celebrity London: Reaction

Ytreberg, E (200?) “Continuity in Environments: The Evolution of Basic Practices and Dilemmas in Nordic Television Scheduling” European Journal of Communication vol 17 no 3 pp283-304)




i “(2) The duty imposed by subsection (1) is to make available information as to the titles of the programmes which are to be, or may be, included in the service on any date, and the time of their inclusion, to any publisher who has asked the person providing the programme service to make such information available to him and reasonably requires it.


“(3) Information to be made available to a publisher under this section is to be made available as soon after it has been prepared as is reasonably practicable but, in any event—


 (a) not later than when it is made available to any other publisher, and


 (b) in the case of information in respect of all the programmes to be included in the service in any period of seven days, not later than the beginning of the preceding period of fourteen days, or such other number of days as may be prescribed by the Secretary of State by order.


 (http://www.opsi.gov.uk/acts/acts1990/Ukpga_19900042_en_1.htm)








� At the BBC written archive in Caversham, there exists the following memo that vividly illustrates the slow development of the TV preview: �“1 July 1959. From Tel. Press O. Subject MOTHER COURAGE. To: H.D. Tel.�You will have noticed from today's press that there were extensive reviews of Mother Courage in The Times, Daily Mail and News Chronicle. There was nothing in The Telegraph. The reason for this could, perhaps, be that at the request of certain papers, we were able through the co-operation of Frank Kaye, to lay on a preview. The three critics who came were able to write their reviews at leisure instead of scrambling a piece between eleven and midnight. All three critics expressed their appreciation of the special facility we had laid on. Tel. Pub. O. feels it would be a good thing to arrange previews for World Theatre plays on a similar basis in future, particularly when the play gets a late placing and runs over ninety minutes. Laying on a preview would, of course, depend upon the availability of resources and we should limit ourselves to having only the small number of critics who make a special request for the facility. Could we have your views please? Nest Bradney ((BBC WAC T5/2,253/1). My thanks to Billy Smart for bringing this to my attention.


ii Such was the case with my production The Holy Family Album (1991). See � HYPERLINK "http://www.rhul.ac.uk/media-arts/staff/ellis3.htm" ��http://www.rhul.ac.uk/media-arts/staff/ellis3.htm�





